tisdag 1 juli 2014

Återhämtningens tid är förbi

Oförskämt pigga ben efter Vansbro Triathlon och inga som helst problem som går att härleda tillbaka till helgens prövning. Kanske det krävs lite halvtokiga förhållande för att jag ska prestera bra eller för mig på en anpassad nivå för resultatet är jag nöjd med även om tävlingen blev en duathlon.

I Sibirien i -20 grader när jag sprang Bajkal Ice Marathon på snö och is blev tiden 3:29, I Stockholm Ultra presterade jag riktigt bra trots 30graders värme och 10mils löpning. Däremot i Stockholm Marathon där förhållandena var i det närmaste perfekta för löpning klappar jag ihop fullständigt.

Skellefteå tonar fram bakom fontänen
Nu är jag i vilket fall tillbaka i träning med ett simpass på närmare 2km igår och idag har jag landat i ett soligt Skellefteå där benen får röra på sig i en 9kilometers lugn löpning längs efter Skellefteå Älv.
Kvällsol, värme och mygg ger en indikation på att svensk sommar är på väg tillbaka. Skönt!

Innan avfärd mot Skellefteå hann jag med ett överraskande snabbt möte på Arlanda med Lotta W, kul! Av Lotta får jag lite peppning och styrketräningsinspiration samt rolig feedback på bloggen. Tack Lotta, alltid trevligt att träfffas :-).
Blev förstås inspirerad att göra ett ryck i hotellgymmet och efter löpningen bestämmer jag att passet ska avslutas i hotellgymmet för att bygga den kraft i benen jag saknade under cyklingen i lördags.

Sagt och gjort här ska byggas, jag jag går till gymmet direkt efter löpningen där mitt "erfarna öga" snabbt konstaterar att här finns alla fina moderna maskiner och allt annat man behöver för att bygga en stark kropp. Kul tänker jag och går tillbaka till hotellrummet.
Fanken också! Jag kan helt enkelt inte motivera mig för gymmet även om det är något jag behöver! För mig är det alltför skönt att springa och upptäcka delar av Sverige som man troligtvis inte gjort annars till skillnad mot att vara instängd i ett gym. Jag måste börja med mental bearbetning här för att hitta moroten och glädjen med styrketräning.
Kanske ska jag ta rygg på Maria hemma... Hon som metodiskt lägger in styrketräning efter varje löppass och hon verkar dessutom tycka det är roligt. Är tjejer så mycket duktigare än vi grabbar eller är det bara jag som är lat?

Vi får se; Kanske jag kan prioritera lite mer tid till att vara med Friskis & Svettis gänget igen; Åtminstone på utepassen. Det var riktigt inspirerande och bjöd på en mix av styrka och löpning. Perfekt sätt att lura en envis löpare. Sommaren sitter på svaren men det får bli ett av mina mål.

Dagens citat får sir Roger Bannister stå för. Tycker det passar dagens blogginlägg:
- We run, not because we think it is doing us good, but because we enjoy it and cannot help ourselves…


Skön löpning efter en älv slår gymmet alla dagar i veckan. Men det ska det bli ändring på. Dagens löfte blir att finna gymglädjen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar