måndag 14 juli 2014

Mot nya höjder...

Vy mot Oslo från Lindøya
Semestern börjar i Oslo och värmen i stan gör att vi väljer att ta en av båtarna till Lindøya som är en av öarna just utanför stan. Väl på Lindøya låter vi sol & bad vara det bekymmerslösa ämnet för dagen. Efter en heldag i solen åker vi båten tillbaka till Oslo där vi stannar och tar vi igen oss på en av restaurangerna i hamnen. Jag har just beställt en fisksoppa och en kall öl då jag skickar ett SMS till min kompis Jamie med följande text:

- Känner mig redo för en löptur, har du lust att följa med?

Svaret kommer blixtsnabbt tillbaka:

- Gärna, jag står i hallen med löparskorna på. Är du på väg nu?

Gulp! Rutinfrågan fick ett snabbare svar än väntat. Jag ser mig om efter servitrisen och hittar henne ganska snabbt vartefter jag går och frågar:

- Kan jag byta ut min öl mot ett glas vatten? Tack så mycket.
Textar tillbaka till Jamie att jag behöver en timme för att ta mig tillbaka till hotellet samt springa till bilen för att hämta löpskorna. Det är för skönt att man har som vana att vara impulsiv och handla innan man tänker annars hade löpturen definitivt blivit inställd för dagen.

Att tala om för en vän att man ska ut och springa även om man innerst inne inte riktigt orkar är ett bra sätt att ta i sig ut. Det bästa med att fråga en kompis är att det oftast är ömsesidigt då den man frågar med stor sannolikhet också behöver en motivationskick för att ta sig ut. Förutom Jamie då förstås som trots att stekande sol och 30-gradig värme står redo och motiverad för 21 kilometers löpning.

Jag äter snabbt upp maten och kilar väg till hotellet för att byta om. Maria & Amanda stannar kvar på restaurangen och sippar vidare på ett glas rosé i den gassande solen.

Lite mer än en timme senare står jag utanför hotellet redo för löpning och möter Jamie som väntat. Underbart! Jamie och jag som har ett antal resor tillsammans i Afrika, Nepal, Ryssland, Norge och Sverige. Givetvis finns en massa minnen att avhandla och nya äventyr att planera. Lite småprat om vad som hänt den senaste månaden sedan vi sist träffades.
Jamie berättar att han bl.a. slutat röka sina 20 cigaretter om dagen och känner en rejäl boost i löpningen och därför bokat in sig på Stockholm Ultra 100km och 5 ytterligare marathons som en förberedelse till när vi träffas i oktober för att springa Frankfurt Marathon. Imponerande! Kanske man ska börja röka för att få möjlighet att sluta och få uppleva den kicken...

Den planerade löprundan sträcker sig från Solliplats efter de fina vägarna runt Huk och Bygdøy ut mot Lysaker och tillbaka till Solli. Jag känner mig stel som ett kylskåp medans Jamie springer lätt som en fjäder; Jag kämpar för att hänga på och förstår att en dag på stranden tydligen tar hårt på kroppen och en massa prat i 4.30 tempo gör mig snabbt trött; Fasen vad bra man blir när man slutar röka! Vi får helt enkelt blanda löpning med lite promenerande för att jag ska kunna följa med i diskussionen. Finns ingen rättvisa i Världen...

För er som är i Oslo och söker bra löprundor  kan jag varmt rekommendera området kring Huk. Smala grusvägar, och promenadstigar som böljar fram genom fina miljöer gör löpningen njutbar och dessutom inte långt ifrån citykärnan så det är lätt att ta sig hit som en del av löpturen oavsett var du befinner dig i centrala Oslo.
Löprunda från centrala Oslo mot Bygdøy och Lysaker
 När vi väl har funnit ett tempo som jag kan prata i börjar planen på en ny resa ta form. Vi har tidigare pratat lite löst om att ta en tur och bestiga Aconcagua i Chile som är en av 7 summit topparna och visst vore det roligt men Aconcagua står ju där den står och kommer finnas kvar i framtiden enas vi om. För det finns annat som lockar mer för oss båda visar det sig.

Iran och Demavend

Vore det inte intressant att spendera lite tid i Iran? Huvudet på spiken! Jamie har tänkt samma tanke och snart är planerna igång. Personligen har jag hört mycket gott om att turista i detta land och speciellt på landsbygden. Men det är inte enbart att se sig om i Iran som lockar. I Iran finns den ståtliga toppen Demavend som når 5610möh. En besök på toppen av Demavend verkar vara en härlig upplevelse som dessutom borde kunna kombineras med ett marathonlopp någonstans i mellanöstern. Tanken på att starta i ett marathonlopp efter en tid på över 3000möh färskt i kroppen ger förhoppningar på en bra tid och som en bonus i ett marathon på en intressant plats.

Demavend det högsta berget i hela Mellanöstern och den högsta vulkanen i hela Asien
Demavend (Persiska:دماوند Qolleh-ye Damavand), är en vilande vulkan och högsta berget i Iran, även hela Västasiens högsta berg.Vulkanen ligger i Elburz och är det högsta berget i hela Mellanöstern och den högsta vulkanen i hela Asien.

Tanken är väckt vilket brukar betyda att den blir av. Här behövs bara endast lite mer planering för det kommer definitivt att bli en grymt intressant resa som jag säkert får tillfälle att återkomma om i en senare bloggpost.

Lite info om Demavend finner du på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Demavend

GAX 100 miles och Full Moon race har avslutats

Har med spänning följt löparna i GAX 100miles tävlingen det senaste dygnet. Imponerad av vad detta gäng åstadkommer och hur lyckat arrangemanget verkar kan få vem som helst att vilja tänja på de egna gränserna. Deltagarna beskriver 16mils löpning i enbart positiva ord (kanske tillsammans med lite smärta). En känsla i magen får mig att tänka att det är dags att göra ett försök på sträckan. Kanske blir det Iran och Skåne på menyn nästa år.

Här går det att läsa om loppet beskrivet av några av löparna som sprang

Dagens ord får bli ett Iranskt uttryck som lyder: Du kan lika gärna klättra upp för Demavend - Något som sägs om något ska beskrivas som ett omöjligt uppdrag.



Cykelpolare efter Karl Johans Gate

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar