lördag 5 juli 2014

Engelsbrektsstafetten race report

En veckas återhämtning efter Vansbro Triathlon så är det dags igen.  Den här helgen sker min debut i Engelbrektsstafetten tillsammans med klubbkompisarna i Hemlingby LK. Ett Hemlingby som i år har inte mindre är 5 lag anmälda, måste vara rekord.

Der här var inte bara dagen med min stafettdebut, det var även dagen som sommaren presenterade sig på allvar med med strålande solsken och en termometer på +27grader. Det var definitivt en positiv överraskning även om tillfällena med träningen att springa i värmebölja har varit högst begränsade  i år och kanske skulle det bli lite ovant. Men vem är jag att klaga? Förra helgen klagade jag på att de var kallt. Bäst att hålla tyst och bara springa...

Väl på plats med målsättning att hålla ett tempo på under 4min/km ger några av oss ut för att springa ett uppvärmningsvarv runt banan. Mounir är med och givetvis läggs uppvärmningstempot på 5min tempo med en ökande trend. Förstår vart denna uppvärmning är på väg och släpper honom och Hassan efter en kilometer och lägger mig i behagligt lunktempo som ändå frestar på en trött kropp.

Uppvärmningen är jobbig! Hur ska detta lopp gå? Och vad kommer att hända med mitt 4minuters mål? Joggen runt banan går sakta men trots lågt tempo i 5km är jag både svettig och rejält trött. Börjar misströsta lite lätt och går runt och småpratar med de andra löparna där Fredrik gör klart att han tänker rusa som en vind från start och räknar därefter med att bli trött ganska snart och sakta ned. Hmm... Låter som min beprövade taktik där jag även har en ganska klar uppfattning åt vilket håll den strategin bär. Är nog smart att leta en annan rygg under loppet.

Starten går, jag har första sträckan och nu ska det levereras för laget. Kroppen går från att vara mega-trött till att faktiskt visa tendenser till att vilja löpa. Är det nummerlappsmedicinen som har gjort under igen? Göran Lindqvist ger råd innan start att jag ska ligga lite lågt fram till första backen och inte rusa med pöbeln. Bestämmer mig för att det låter klokt och kör på den strategin medans Fredrik försvinner som en vind.

Hittar ganska snart tempot och ser att Emma H håller ungefär samma fartoch  även om jag vet att hon är snabbare tar jag rygg på henne. Varför inte satsa lite. Jag är ju ändå här för att springa under 4minuters tempo. Bara att hänga på!

Efter en kilometer ser jag att Fredriks strategi håller, tempot har redan dalat och för egen del känns det toppen och vi springer förbi.

Tempot håller i 3,5kilometer därefter orkar jag inte dra och Emma springer förbi och ökar, men i mina ben finns ingen kraft att svara så jag lägger tankearbetet på att hålla sub-4 minutersplanen istället. Passar även på att se mig om i Norberg där det är riktigt fint när banan passerar parken. Trött men glad närmar jag mig till sist växlingen och ska bara lämna över. Hur var det med växlingen nu då?
- Ned med växlingspinnen, check.
- Lämna över till Göran.  Men han står ju 10 meter bort bakom växlingstaketet och jag är trött!

Haltar fram och sinkar sekunder på Görans konto, sorry! Men nu är jag klar och kan bara glida medans övriga lagkamrater levererar. SKÖNT!
Går omkring sippar på lite sportdryck och bara njuter av att ha gjort första sträckan. in egen tidtagning glömmer jag bort att stänga av vid målgång och får leva med ovissheten hur fort loppet gått. Får senare reda på att sluttiden blev 19:52. Målet uppfyllt!

Åter till loppet som givetvis fortsätter trots att jag är klar, fördelen med att springa första sträckan; Emelie springer 3:e sträckan och får en tuff dag på jobbet. Att gå ut i ledning är aldrig lätt och hon går ut för hårt och möter väggen efter några kilometer i värmen. Hon kämpar trots det igenom loppet i en grym fart. Tempot straffar sig dock efter målgång där återhämtningen tar lång tid.

För Hemlingby blir det en framgångsrik dag; Damerna lag 1 slutar på en andra plats och herrar lag 1 står på pallen med en tredjeplats. Mitt lag HLK 2 kommer in på en 12:e plats vilket är särskilt bra då Kjell har njutit lite extra och sprungit vilse i den välmarkerade banan. Underbart! :-)

Efter loppet samlas Hemlingbylöparna på det välkända Elsa Anderssons Konditori goda välförtjänta bakelser och smörgåsar avnjuts. Med den avslutningen åker vi samtliga hem som vinnare.


Belöning även för oss som inte fick medalj. Elsa Anderssons konditori

Imorgon planerar jag att hålla den tidigare upplagda planen (löftet) och ansluta till Friskis & Svettis Offroad pass. Ska bli tufft och roligt. Undrar även om inte en tävling till ska planeras in i veckoschemat då Mörtebojoggen går av stapeln i Ockelbo. Jag behöver definitivt fartträning och vad är bättre ställe än en tävling att träna fart?

Bilder nedan från Engelbrektsstafetten

Hemlingby LKs damer på andra plats

 

Hemlingby LK lag 1 på pallen
Emelie genom parken

Mounir begrundar banan, behövs i den fart han har.
Erik i full fart

HLK Män Lag 2                                                      Totaltid             01:45:34
00:19:51          Ulf Domanders                                                   00:19:51
00:19:09          Göran Lindqvist                                                  00:39:00
00:20:22          Stefan Hedström                                                  00:59:22
00:23:11          Mats Carlsson                                                      01:22:33
00:23:01          Kjell Björk                                                          01:45:34

Resultat Engelbrektsstafetten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar