lördag 25 april 2015

15 med Paolo - Utvärdering Paolo Robertos träningsprogram

Har du svårt att motivera dig och behöver någon som ger dig en spark därbak för att komma igång? Finns inte tiden till träningen som ska förvandla dina drömmars kropp till att bli den faktiska spegelbilden? Kanske Paolo Robertos upplägg är något för dig.

Du kan till en början ta bort alla dina ursäkter om att tid inte finns eftersom vi alla har tid, det handlar bara om prioriteringar. Det här är något som Paolo gör klart för dig,  glasklart faktiskt...


Det låter som ett spännande koncept så jag och Maria beslöt att detta ska självklart bli en familjeangelägenhet och vips hade vi betalat in och anmält till 5 veckor med den virtuella Paolo Roberto,

Upplägget med träningsprogrammet är allsidig träning i vardagsmiljöer vilket passar perfekt för mig som vill hitta muskler som inte utvecklas genom löpning och cykling men som ändå gör dig bättre i de grenarna. Jag talar då framförallt om core och smidighet. Kan bara gå bra!

Så kör tävlingen igång och jag missar direkt första dagen. Nåväl , sånt kan hända. Fuskar med att köra dubbla pass nästa dag och efterregistrerar passet. Hoppas de inte har full koll på när registreringarna görs.

Exempel på övningar som ska följas
Tyvärr känner jag mig inte riktigt bekväm med konceptet trots att Paolo inspirerar och visar bra övningar. Jag får aldrig den där, Va kul - känslan.

Tur då att jag får influensa bara ett par dagar in i tävlingen och ligger helt däckad. Måste vara en giltig ursäkt tänker jag och öppnar inte ens datorn och tittar på vad jag borde ha gjort. 10 dagar förflyter där jag gör absolut ingenting, vare sig tränar med Paolo, springer eller hämtar tidningen. Jag går helt upp i min misär och självömkan och hoppas att jag ska bli frisk. Åtminstone så att jag hjälpligt orkar springa Dead Sea Ultra.

Ja just det, Jag hinner bara vara frisk i några dagar som istället för att träna med Paolo ägnas åt att se om jag fortfarande orkar springa. Löpningen verkar som tur är sitta i och jag reser bort en vecka. Bort från Paolos program och mot det jag verkligen tycker om; Springa och resa. Ett svek mot Paolo som får mig att känna skam som den smitare jag också är. Sorry! Excuses, excuses...

Till tävlingen 15 med Paolo

Hur fungerar det då? Nu har ni fått höra om en antydan till mitt urusla engagemang i tävlingen och som gör att jag egentligen inte har mycket till underlag för att bilda en egen uppfattning, men som utvärdering kanske det ändå har ett värde om konceptet inte lyckades motivera tillräckligt. Så här går det i alla fall till.

Ni registrerar er på 15 med Paolos hemsida.

För att du ska få en anpassad träningsnivå enligt dina förutsättningar får du göra ett test med bland annat:
  • Hur många armhävningar du klarar
  • Hur många upphopp
  • Samt hur länge du kan stå i plankan. 
Det här är ju bra, nu har du funnit en nivå för just dig. Senare går det bra att ändra träningsnivån ifall du tycker det är för lätt/svårt.

Under en träningsperiod ingår du i ett  lag som består av minst minst tre personer. Saknar du lagkompisar går det bra ansluta sig till ett lag annat lag. Jag och min fru anslöt oss till lag Norrland. Tillsammans med ditt lag samlar du nu poäng som fås genom att följa Paolos övningar. Dessutom får du och laget ytterligare poäng för träning som görs utöver Paolos program. Nu djävlar ska vi samla poäng är tanken. Bra med ambition!

Under tävlingen kan de som följer programmet vinna priser vilket förstås är en kul krydda. Inget pris för mig dock.

Så går tävlingen till och den 27:e mars börjar våra 5 veckor tillsammans med den virtuella Paolo Roberto. Som sagts tidigare var jag ingen duktig elev. Att stå framför datorn kändes för mig stelt och även om övningarna var bra infann sig aldrig den där; Nu ska det kämpas "feelingen".


Bra beskrivna övningar, många för mig nya tar jag med mig som komplement till mitt eget program.

Utvärdering då:

Kanske inte det här upplägget passade mig riktigt, speciellt då min personliga situation inte är den att jag inte kommer ut i träning. Programmet ger då mindre värde genom det där tvingande programmet. Min ambition med att få allsidig träning ges på ett för mig betydligt roligare sätt genom Friskis & Svettis HIT och Yoga-träningar. Jag har dessutom tiden att deltaga på dessa träningar. Är nog en helt annan sak för de som har småbarn hemma.

Det var jag och min livspartner som körde tillsammans; Vågar inte säga att det var en nackdel, men tillsammans kan vi lätt komma överens om att idag kan vi nog stå över programmet och vara lite förlåtande mot varandra. Det hade nog varit en helt annan femma om det varit tillsammans med tränings eller arbetskompisarna vi bildat lag. Då finns det ingen pardon och motivationsfaktorn hade mycket troligt drivit mig hårdare i poängjakten. 


Positivt
  • Med tävlingen vill Paolo förstås få dig att förstå att vi alla har tid för träning och att med 15minuter per dag så når du fina resultat. Det gäller alla!
  •  Övningar som visar att allt du behöver finns redan i ditt hem. Stolar, bord, köksgolvet. Klokt Paolo!
  • Paolo är grymt inspirerande!
  • Lagtävlingen och poängsystemet
    • Det här hade jag gillat bättre om jag följt programmet. Bra motivation för motiverade.
    • Hade varit roligare om jag utmanat polarna. (Sorry Maria)
  • Budskapet! Alla har tid med 15 minuters träning och det ger resultat.
  • Är du tävlingsinriktad så får du nog en kick av att samla poäng
  • Säkert bra för de som har pressat tidsprogram med behov av en guru
Negativt
  • Jag upplevde det lite tråkigt och stelt att stå framför datorn och följa Paolo. 
  • Min egen attityd och planering. Jag gav aldrig konceptet en chans
    • Skyller lite på influensan men det är nog bara en av de dåliga ursäkter som Paolo vill att vi slutar med. Det fanns ju faktiskt tre veckor av programmet efter influensan som jag prioriterade bort av egen vilja.
  • För de som har tid är det bättre att träna själv, i grupp eller på gymmet
Men vem är jag att klaga? Bilden nedan visar tydligt. Du gav inte tävlingen en chans! Så må det vara, men starten blev dålig då jag åkte på influensa följt av en Ultra-marathon resa till Jordanien. Men framförallt tyckte jag inte att det var roligt att stå framför en dator och träna. Paketeringen är bra och Paolo är grym, men...


Ja ni ser själva, mitt engagemang sträckte sig typ två dagar... Bruna digrammet är mitt lag (Bra gjort) den röda är snittet i hela tävlingen (Grymt!)
Det finns ett engelskt talesätt; Everything before the but, is just bullshit, så det borde väl innebära:

Ledsen Paolo, tiden finns för mig men det handlar snarare om lusten att står framför datorn och först titta på dig och sedan upprepa dina moves på ett betydligt stelare sätt. Jag tar mig tiden till träning och jag gillar det. Men jag fortsätter nog på mitt slumpvisa träningsprogram som gör mig glad och som ger mig en lagom dos hyfsade resultat. Jag är helt enkelt en obotlig, amatörmässig hyperglad motionär som experimenterar, testar nya koncept men som alltid faller tillbaka till att nöta mil på ett eller annat sätt.

Orkar du inte träna med virtuella Paolo men ändå gillar hans attityd rekommenderar jag att följa honom på Twitter https://twitter.com/paolorobertocom eller på Instagram https://instagram.com/1paolo2/. Där hamras det in kloka kommenterar och dina ursäkter pulviriseras med nedstämdhet och med en gnutta humor.

Här är ett exempelcitat från Paolos Instaflöde. 
Tja! Prova själv....
"06:15 Yoga! Du måste ha större framruta än backspegel i perspektivet på ditt liv. Du är inte dina misslyckade, felsteg och misstag! Du ska naturligtvis dra lärdom av det som gått fel men om du ständigt blickar oroligt bakåt så blir det svårt "

För övrigt instämmer jag helt i en annan het fråga som både Paolo Roberto och Jonas Colting brinner för. Nämligen att fredagsmyshelvetet tar livet av oss. OLW, Estrella med flera har planterat i oss alla att på fredagar ska man vara lite småfull tillsammans med familjen och äta chips, lösgodis och annat till en nivå så att kroppen känns som en sophink. Det sistnämnda resulterar i att det där tänkta intima fredagsmyset självklart uteblir, för vad händer när man klär av en sophink?

Så byt ut det traditionella fredagsmyset mot fredagsfys; Då blir det mys på riktigt på fredagen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar