fredag 11 september 2015

Korttidsfasta, första försöket..

Dags för något nytt igen! Är jag en enkel placeboknarkare som rider på nyhetens behag och ständigt letar efter nya kickar när det gäller kost och träning? Kanske är jag bara nyfiken i tron att hitta det hemliga receptet på framgång med mindre ansträngning, silverkulan? Sanningen ligger nog som vanligt någonstans däremellan.

I vilket fall bestämde jag mig för att testa på om fasta ger de härliga effekter som många vittnar om. Jag menar hur irriterande kan det inte vara att höra alla superlativ hur bra 5:2 are och liknande upplever sitt nya liv? :-) Startskottet för fastan för mig sköts efter att ha lyssnat på Jonas Coltings roande och i många fall informativa podcast där en rad nyttigheter serveras i sann Colting manér med en hastighet av 180km/h.

Korttidsfasta! Alltså inte 5:2 diet, Ramadan, självsvält etc. utan något lite enklare. Kosttipset ligger exakt mittemellan "göra ingenting" och 5:2 dieten. Förstås helt oemotståndligt för en svensk medborgare i mellanmjölkens land. Hur svårt kan kan det vara? Jag känner en del muslimer och de verkar må prima under ramadan så varför ska det inte fungera för mig under endast en dag i veckan?


Vad går det då ut på? Ja i stort sett så mår kroppen bra av att ta en paus där magen får semester och där du till viss del får öva upp beslutsamhet, disciplin och bryta invanda mönster under en dag i veckan, dessutom ska det vara bra för att bygga muskelmassa och så att du får en jämn fin nivå av insulin i kroppen. Belöning ska visst (förstås) vara överväldigande vittanr de invigda om. När man lyssnar på Colting så undrar man om det verkligen kan vara så bra, jag menar han är extrem i det mesta han tar för sig så man undrar om det verkligen passar en "vanlig" person från människobyn.

Som vanligt när det gäller kost och dieter delas Världen upp i två läger där den ene pekar på ond bråd död, anorexia och ätstörningar om man ens tänker tanken på att prova dieten. Den andra hälften pratar om  kickar, välmående och en kropp som blir mer mottaglig för träning. Upp till oss själva att välja sida med andra ord. För egen del passar det senare bra in i min skepsis mot det sätt vi konsumerar och blir indoktrinerade att vi måste äta konstant och gärna varor som  är lätt att framställa industriellt samt förstås tål att distribueras genom ett antal centrallager och frysdiskar innan den når din tallrik. Eller som Colting uttrycker det, citat:

"En sak är dock säker och det är att korttidsfasta inte är ett populärt koncept bland konventionellt tänkande dietister eller läkare. Och än mindre hos den sockermissbruksdominerade motionsvärlden där alla former av motion ursäktar ett ohämmat frosseri av  framförallt kolhydrater!"

Som vanligt aningen radikalare utlåtande från Colting vilket gör hans poddsändningar så roliga att lyssna på.

Den största utmaningen; Dina vanor...
Personligen testar jag allting åtminstone en gång och formar en åsikt utifrån egna upplevelser. Om det känns bra så varför inte fortsätta? Har aldrig testat fasta tidigare så det är väl bara att köra igång tänkte jag, sagt och gjort. Efter en träningshelg med dryga 3timmars träning per dag blandat löpning/simning/cykel så borde måndag vara en bra dag.

Då kör vi!


Dagen börjar med en kopp kaffe och en tesked kokosfett. Så där ja; Frukosten avklarad!

Den största utmaningen jag upplevde var definitivt att bryta vanan att inte duka upp en frukost och sitta ned vid bordet med  tidning eller läsplatta och låta allt vara som vanligt. Frukosten nu bestod av en kopp kaffe med en tesked kokosfett, fördel #1; Tidseffektivitet. Vanans makt är dock inget att leka med.
Jobbdags! Cyklar mina 6km  till jobbet och nu ska vi se hur arbetsdagen flyter på utan mat. Till min förvåning flyter dagen på riktigt bra, fikaraster, lunch. Sitter med kollegorna när de äter och jag är ine ett dugg hungrig.
Arbetsdagen tar slut, cyklar kilometrarna mot hemmet men efter tio minuters cykling känner jag mig aningen svag och nästan lite yr. Ajdå! Är det inte så bra ändå? Som tur var det inte beständigt och efter några minuter försvinner känslan som nog ändå var relaterad till att kroppen inte fått någon mat på 23 timmar. Kommer hem och byter snabbt om till träningskläder för nu ska det ultimata testet göras. TRÄNING!

Bra förresten att man inte behöver äta, nu slipper jag stressa med mat, något som ofta är problem mellan en arbetsdag och organiserade träningspass. På träningschemat står det Löpteknikträning och fokus på uthållighet med långa intervaller. Bra test!

På cykeln igen och 6km cykling till intervallpasset. Kroppen är fortfarande inte hungrig och svarar bra. Spännande! men ska den klara intervallpasset? 70 minuter med intervaller, styrka och smidighet utan mat de senaste 24 timmarna. I början av  passet anas en viss svaghet i kroppen och därmed en viss oro att det här inte kommer att hålla. Farhågorna är dock obefogade och efter en kort uppvärmning är kroppen igång och inte en tanke på hunger. Tvärtom! Jag är starkare, upplever inte behov att ladda med varken vatten eller någon form av energi. Kroppen svarar direkt.

Det kanske finns ett uns sanning i det som Colting predikerar trots allt... Har nu försökt hålla i dygnsfastan ett tag med uppehåll för sommaren där jag fallit till föga för somarens frestelser. Att träna hårt under fastedygnet ger en kick som jag gärna rekommenderar andra att testa. Är du en sockerslav som den fete motionären då kan du säkert uppleva det svårare, men det kan lätt ordnas med att ni börjar med halvdygnsfasta eller liknande, kicken borde bli densamma då. 

Så vad händer egentligen i kroppen vid fasta?
Så då är det fasta som gäller en period framåt och det är lika bra att försöka förstå vad som händer med kroppen vid fasta. Med nätets hjälp har jag okritiskt sökt information och bildat mig en uppfattning och en viss förståelse hur kroppen reagerar.

Enkelt kan man säga att kroppen växlar mellan två lägen - energiinlagring och energiförbränning. När vi äter lagrar kroppen energi - när vi fastar förbränner kroppen energi. Det är också ett av målen med fasta, att försöka förlänga tidsramen då kroppen förbränner energi.

Rent metabolt är vi människor liksom många andra däggdjur byggda för att äta oregelbundet även om vi idag är vi väldigt styrda av att äta på bestämda tider. Mycket p.g.a. anledningen att det passar vårt sätt att leva och framförallt vår infrastruktur och samhällsfunktioner.

 Två effekter som uppnås vid fasta ska vara:
  • Tillväxthormonerna ökar i kroppen vilket leder till ökad fettförbränning och indirekt till ökad muskelmassa. 
    • Den bieffekten hade man inte gissat efter att ha avstått mat i ett dygn.
  • Blodsockret stabiliseras och insulinkänsligheten ökar, vilket minskar risken att utveckla en rad välfärdssjukdomar.

Men om man tränar, ska man verkligen svälta kroppen?
Tydligen finns det studier på att förbränningen går ner först efter 60 timmars fastande. Tvärtom tycks det vara så att ämnesomsättningen ökar under de två första dygnen utan mat.

Jamen det verkar ju bra. Kroppen hanterar blodsockernivåerna bättre, förbränningen minskar inte och dessutom får man en viss kick av att fasta. Trots att jag inte ätit på 24 timmar klarar jag av 5 mil cykling samt ett stenhårt intervallpass utan att kroppen protesterar. Så här kan jag vittna på om och om igen men det tjänar inget till. Ni måste helt enkelt själva testa för att ta del av fördelarna. Eller ni kanske rentav finner att det inte alls passar ert upplägg.

Behöver man då äta lågkolhydratkost för att fasta kan man fråga sig? Personligen är kolhydratrik kost som pasta och bröd borttagen från min vardagsmatsedel. Däremot äter jag gärna en god pasta eller annan typ av kolhydratrikare kost till helgen med ett gott vin samt bröd till.
Jag har heller inte funnit något som pekar på något samband mellan low carb diet och fasta även om jag tror att det hjälper att ta mindre kolhydrater då man redan har en stabil blodsockernivå redan från start.

Ska då du fasta? Jag säger som alltid; Testa innan du har en åsikt. Jag upplever en form av kick under fastan som även många andra pratar om. Upplever det  heller inte smärtsamt, jobbigt eller svårt under fastedagen. Tvärtom, allt blir betydligt enklare då du inte behöver avsätta tid för att äta.

Testa en gång: Fungerar det inte så har du inte förlorat något och du har även svaret på om fasta är något för dig.

Vill du läsa mer? Börja med Coltings blogg där finns även referenser och mer information om just korttidsfasta http://coltingblogg.com/2013/01/09/antligen-har-korttidsfastan-slagit-igenom/
 

 

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid varit extremt skeptisk till fasta men efter att ha läst detta är jag nästan sugen på att testa. Hm, tål att tänkas på...

    SvaraRadera
  2. Kul Åsa! Jag kände likadant innan jag provade. Som sagt; Lika bra att testa åtminstone en gång, då vet man hur det passar ens egna vanor. Lycka till :-)

    SvaraRadera