söndag 22 juni 2014

Ta det kallt - Åk till Gotland

Vattnet vid Gnisvärd höll ca. 11-12grader.
Aningen för kallt enligt min smak
Helgens simträning blir nog aningen kortare än tänkt. Min avsikt under minisemestern på Gotland var initialt att simma långpass i öppen sjö och bli van med lite större vågor och även kyligare vatten inför nästa helgs Vansbro Triathlon. Jag misstänker att Dalälven fortfarande flödar en del fjällvatten. När det var dags för simpasset öste regnet ned och vågorna gick relativt höga vid Gnisvärd. Perfekt med andra ord!

Några kitesurfare roade sig en bit ut på stranden och jag konstaterar att det ser för härligt ut med kite, måste bara testa det någon gång! Nåja, det får vänta nu är det simning som gäller. Pratade dock lite med kitarna som dessutom var kiteubildare på Tofta, kanske något att testa under nästa Gotlandsbesök. Två dagars kurs verkade vara lämpligt för att åtminstone klara sig hjälpligt på en kite. Kite finns nu på min TODO-listan.

Väl i vattnet var tårna nästan nedkylda innan jag ens börjat simma, jäklar vad kallt! Ingen fara våtdräkten klarar kylan och nedkylda fötter borde inte vara något större problem. Problem blev det däremot med ansiktet. Efter endast 200meters simning var ansiktet besvärande kallt, det hade jag inte väntat mig att ansiktet skulle bli problem. Jag menar ansiktet är ju den enda kroppsdel som exponeras för kyla en hel vinter! Det tog ungefär 500meters simning innan ansiktet inte längre kändes besvärande kallt och simningen började flyta på så bra som det gör i vågor.

Ursprungsidén att simma en bit över 2 kilometer skrotades dock och dagens pass stannade på ca. 1,2 kilometer. Det får duga efter omständigheterna som en liten tröst blev det ett snabbt besök i hotellgymmet på morgonen. Visserligen där jag och verktygen visade stor respekt för varandra och där vi mest möttes med blickar utan att komma alltför nära. Sccandic Visbys hotellbastu fick däremot ett betydligt längre besök efter simningen. Tog lite över en timme att få upp kroppstemperaturen till någorlunda stabil nivå igen :-)

Med tanke på hur det kändes att simma i 11gradigt vatten får jag än större respekt för det triatleter som genomför Norseman https://www.youtube.com/watch?v=vLKTxesPAHM där vattentemperaturen är betydligt lägre. Å andra sidan har man nog större problem att tänka på i det loppet än bara temperaturen i vattnet.

Om ni råkar vara på Gotland ta då en tur till Gnisvärd.
Fantastiska byggnader


Bilvägen genom Gnisvärd




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar