lördag 21 juni 2014

Midsommarafton = löpartävlingsafton...

Efteranmälan till Midsommarloppet fungerar smidigt
Åtminstone om man bor i närheten av Axmarby där startskottet till det anrika Midsommarloppet skjuts iväg på förmiddagen. Loppet går på lagom kuperade grusvägar och en avslutande asfalterad sträcka med start i Gåsholmen och målgång i Axmarby. I år samlade loppet 350 löpare som liksom jag själv antagligen kände att
detta är en bra start på Midsommarafton. Vad kan vara bättre start på denna högtid än att få i gång pulsen med löpning, ingen fest kan misslyckas efter det.

Personligen var det första gången jag själv haft möjlighet att deltaga eftersom vi i vanlig fall brukar tillbringa midsommarafton i norra Hälsingland tillsammans med svågern Lasse och familj. Mina klubbkompisar i HLK har dock talat sig varm om loppet så jag har alltid hoppats att själv kunna vara med. I år har jag dessutom behov av att testa om det finns någon fart i benen.

Midsommarloppet startar i Gåsholma och avslutas i Axmar, kul att man faktiskt förflyttar sig någonstans i ett lopp och när jag ger mig av hemifrån är min avsikt att göra uppvärmning genom att parkera bilen vid mål och jogga 7 kilometer till start. Men väl på plats vid målgång kändes onödigt att parkera så långt från starten, energin behövs nog under loppet var tanken. Dessutom borde det väl ändå vara perfekt med nedjogg efter loppet ändrade jag mig snabb till att tänka och fortsatte med bilen till start. Väl på plats gick det snabbt att efteranmäla sig och parkeringslogistiken fungerade utmärkt trots högst begränsat utrymme. 

Mounir i den varma sopsäcken. Perfekt löparplagg.
Bilden visar även startfållan efter den smala skogsvägen
Strax efter anmälan var avklarad kom Mounir iklädd en sopsäck och vi gav oss ut på en inledande uppvärmningsjogg. Sopsäckar ska verkligen inte underskattas. Spelar ingen roll hur dyra bra och märkeskläder man köper så klår det inte en sopsäck. Speciellt eftersom sopsäckar bara kan slängas när man inte längre behöver dem.

Energiuppladdningen innan loppet var lite annorlunda. Två timmar innan loppet hade jag laddat upp med Mightysports Beet boost  som jag innan starten kompletterade med vätska blandat med Mightysport nDure. Jag är generellt ingen fan av sportdrycker och speciellt inte de som smakar plast och antagligen även är det. Men Mightysport verkar lovande eftersom de är gjorda på naturliga råvaror och faktiskt smakar ganska bra. Mightysport nDure blandar jag med vatten och apelsinsaft för att få en bättre smaklig belöning.

Dags för start!

När 350 löpare samlas runt en liten skylt och en markerad linje efter en skogsväg blir det trångt och med en massa förväntansfulla startklara ben och förväntan i luften så bildar det en skön atmosfär. För egen del har jag  dessutom bestämt mig för att inte göra mitt vanliga generalfel genom att starta som Usain Bolt och avsluta som Skalman. Den här gången ska jag springa smart!

Ganska snart efter start hamnar jag i ett gäng om 4 löpare som verkade hålla mitt tempo. Jag bestämde mig för att försöka hålla ihop med det gänget. En av löparna var dessutom en kvinna och tjejer brukar generellt vara duktiga på att hålla jämn fart vilket är bra för en naiv löpare som mig själv som har en tendens att rusa över förmåga. Det visade sig att jag gjort ett bra val, vi höll ihop fram till den sista kilometern där jag började känna att mitt tempo långsamt saktade in och där jag hamnade en bit efter de som nu var en trio. En mental övertalning och stränga direktiv till mina ben behövdes och med det lyckades jag övervinna tröttheten för att strax innan målgång få till en rafflande spurt mellan mig och damtvåan. Härligt med en spurt och efter målgång tackade vi varandra för den ömsesidiga draghjälpen under loppet som ledde till att vi korsade mållinjen på samma sekund. Nedan utdrag ur resultatlistan.
25 Guillermo Carrasco Hernandez 76 31:47
26 Rickard Nilsson 305 31:50
27 Ulf Domanders 341 31:52
28 Helena Fernström 184 31:52
29 Per Nordström 356 32:10



Mitt resultatmål med loppet var att springa de 8 kilometerna på under 32 minuter något som jag fixade med god marginal - Sluttid 31:52.LÄTT!! 8 sekunders marginal är en ocean av tid när det gäller att kvalificera mål. Synd då när jag berättar om min måluppfyllelse för Mounir som upplyser att banan endast mäter 7.9 kilometrar L Upp som en sol och ned som en pannkaka, Ajajaj... Inget att bli nedslagen för, resultatet visar att kapaciteten på att ligga på runt 4 minuters tempo finns där och nu bör inte sub40 vara alltför avlägset. Har inte gjort en sub40 tid på de senaste 5 åren så i år är det sannerligen på tiden att det sker. 

Bansträckning midsommarloppet
Det var inte enbart jag själv som hade en bra dag. I eftersnacket på Hemlingby LK-bänken verkade det som att alla presterat över förväntan i loppet vilket gör dagen ändå mycket roligare. Anders Hallberg lyckades springa in på en 3:e plats bakom snabba Magnus Lindberg och den omöjlige Dahl. Midsommarloppet fick dessutom två nya banrekord med Magnus för herrarna och Annika Löfström för damerna.

Så då återstod för mig endast en nedjogg och 8 kilometer till starten där bilen står kvar, suck... Märkligt nog kändes det före loppet som en bra idé med nedjogg efter loppet. Det som kändes bara så rätt. Nu vara goda råd dyra och jag började oroligt spana runt omkring mig för att hitta skjuts tillbaka med någon som jag känner. Som tur var fanns en plats kvar i en av Hemlingby LK bilarna och jag undvek den extra löpningen även denna gång.

Sammanfattningsvis är jag riktigt nöjd med min egen prestation i Midsommarloppet. Har inte provat mitt farttempo tidigare i år och resultatet i Axmar tyder på att jag är kapabel runt sub40 på milen.

Frågan är dock om inte förutsättningarna för bra tider hade varit bättre i Hälsingland. Min svåger Lasse rapporterade via SMS lite senare att han och Christina mötte en björn i skogen under Midsommarpromenaden vid stugan i Lokilen. Lovar gott inför semestern då träningen kommer ske i dessa skogar och med en björn i ryggen bör t.o.m. jag  fixa sub35 :-)

Nu fortsätter färden mot en fortsatt träningshelg i Visby och med simning i öppen sjö runt stränderna på Gotland. Men mellan loppet och Gotland belönades båda benen med en midsommarnubbe och lite sill.

Dagens ord: Det växer ingen mossa på rullande stenar. Keep on going! 

Fridens.

Mer info om Midsommarloppet på http://www.laget.se/AXMARBYIF/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar