torsdag 12 juni 2014

Gävle kommun får mig ur balans

Tanken är väl ändå att detta ska vara en träningsblogg och inte ett instrument för att lufta mina tankar för frågor som gör mig upprörd, eller? När jag läser att Gävle kommun lastar in 17 miljoner åt Brynäs Hockey i utbyte mot att de inte har reklam på tröjorna då blir jag upprörd. När jag blir så här upprörd får jag ojämn hjärtrytm vilket orsakar träningsuppehåll vilket gör att Gävle kommuns sponsring blir en i allra högsta grad träningsfråga och därför skrivs detta inlägg. Nåväl det var ett tag sedan jag kom hem från några dagars frånvaro i tjänstens vägnar och då jag gör en catch up i lokaltidningen GD fås information om Gävle kommuns otroligt respektlösa och hånfulla beteende mot alla andra idrottsföreningar i Gävle.

Missförstå mig rätt. Jag är ingen hockeyhatare! Tvärtom jag ser gärna på hockey och besöker själv Läkerolen, förlåt Gavlerinken Arena några gånger per år. Men när en ansträngd kommunal plånbok väljer att lägga 17miljoner på ett hockeylag då undrar jag hur man tänker.

Barcelona sponsras av Qatar airways
Kommunalrådet Carina Blank ställer sig bredvid UNICEF och jämför satsningen tillsammans med Brynäs med vad UNICEF gör tillsammans med Barcelona FC. Har kommunen verkligen läst på här? Barcelona sponsras av Qatar airways då de inte har råd att vara utan tröjsponsor även om UNICEF också sponsrar dem.
Motprestationen Brynäs lovar är att arbeta för att minska mobbing och utanförskap och bidra till att unga vuxna får jobb vilket gör att alla vi skattebetalare i kommunen ska vinna på samarbetet. Kul ändå att vårt kommunalråd ändå tror på Brynäs, för  här är hon nog ensam om det förtroendet. Själv är jag skeptisk till fagra löften från denna förening; - Hur gick det förresten med den tredje ishallen som Brynäs lovade för att få bidrag till nya arenan? Att hålla det löftet hade definitivt bidragit med arbete till både unga och gamla i regionen....
Antar att kommunikationsavdelning fått arbeta hårt på kommunen för att hitta formuleringar för att lugna oss kommuninvånare. Att jobba åt inkompetenta kommunalråd måste vara lika svårt som att arbeta som kommunikatör hos hovet.

Att Läkerol Arena byter namn till anrika Gavlerinken är förstås kul men nog hade jag hellre sett ett starkt företag som stod bakom arenan och där Brynäs varumärke hjälpte till att stärka namnsponsorn. Istället för privata sponsringspengar ger en kommunal verksamhet bidrag till en organisation som visserligen stöder ungdomsverksamhet, men så gör väl även ridklubbar, basketklubbar, friidrott och fotboll. Jag misstänker dessutom att merparten av sponsorpengarna ändå går till vuxna grabbar som nu dessutom inte marknadsför företag i regionen utan "bara" jagar en puck och får oförskämt bra betalt för det. Kanske är det öppet för fler som har ont om pengar och som gör ett hästjobb i kommunen att äntligen få betalt. Vad sägs om att även öka bidraget till skolor, dagis och ungdomsgårdar är inte det organisationer som främjar ungdomars utveckling på riktigt?

Det budskap som jag tolkar utifrån att en kommun sponsrar ett elitserielag är att i den här regionen finns inga företag som har pengar, åtminstone inga som vill förknippas med Brynäs. Douglas Adams bok liftarens guide till galaxen skulle antagligen Gävle beskrivits som "I stort sett värdelöst" och inte värt att besöka. Tänk om istället starka innovativa företag som Sandvik, BillerudKorsnäs m.fl. funnits på tröjorna då hade Gävlebudskapet istället kunna tolkats. - Flytta till Gävle för här finns det coola företag och utvecklingspotential.

Sådär ja, nu har jag lättat lite på trycket och den värsta chocken har lagt sig även om man  blir sur och kan återigen konstatera att Gävle styrs av politiker som inte har det minsta respekt för oss invånare.

Positiva intryck från veckan är trots allt att jag som av en händelse spenderade en natt i Jönköping endast 100m från HV71s hemmaplan Kinnarps Arena (var väl inte så konstigt med ett riktigt företagsnamn på en arena). Lite jobb och sedan på hemvägen stannade jag vid Vättern och simmade 1,5km. Som vanligt hade någon form av träningskläder packats och denna vecka blev det våtdräkten så helt ur balans blev jag inte efter kommunens påhitt.

Svalkande simtur i Vättern  . Vattentemperatur 15grader var bra terapi för Gävle kommuns sponsringsbeslut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar