onsdag 15 oktober 2014

Mot sub-3 timmar på marathon vecka #6

Nu börjar det brännas! Den här veckan var tänkt att cementera självförtroende högt däruppe bland molnen och bara lugnt ticka av succen i den tävlingspäckade veckan. Nu blir det dock inte alltid som man har planerat. Ibland händer det att man kanske inte själv besitter den helt ärliga bilden av sin kapacitet. Det är nog  vad som har hänt mig nu. För den här veckan gav inte de signaler som jag beställt, snarare fann jag gränsen för vad min kropp pallar med.

I övrigt har hela perioden som den här resan pågått varit intensiv på fler plan än träning. Även arbetsdagarna har blivit ovanligt långa och intensiva. Ärligt talat tror jag att det har hjälpt rent träningsmässigt att ha hög belastning på jobbet, när man redan är uppe i spinn så blir träningen en bra motvikt och terapi och ger styrka för att inte påverkas negativt av stress. Kan det vara så? Min erfarenhet är i vilket fall att inte göra avkall på träning under intensiva perioder och det har gått bra hittills.

Lyxade till med en massage under veckan. Tycker att jag var värd det och kände mig rätt ledbruten och allmänt sliten. Massagen var skön men jag vet inte om det blev just något bättre. Jag ger det ett nytt försök nästa vecka.

Apropå ledbruten. Min vänstra axel har värkt i en vecka och jag har tagit Ipren i förebyggande syfte. Då det inte hjälpte Googlade jag symptomen och fick som första söksvar fram att problemen ofta dök upp på simmare som arbetade fel i simrörelsen. Antagligen beroende på att när jag simmar arbetar båda händerna in mot mitten i början av armtaget.
Mer korrekt är att flytta armar och händer utåt och låta armarna arbeta i färdriktningen. Med den stil jag nu har ormar sig kroppen fram i simningen samt ger en felaktig belastning på axlarna vilket resulterar i en kropp som får försöka korrigera mot den obalans som blir konsekvens av min simstil.
Livet är inte lätt när till och med Google förstår före mig att jag suger i simning. Nåja så illa är det inte jag tog mig åtminstone runt i Ironman Kalmar.

Glass fungerar bra för en trött löpare
Men jag ska inte klaga. Kommande vecka ska tillbringas i min arbetsgivares lägenhet i Alicante med möjlighet till finslipning av formen och inte minst återigen presentera mig själv för min fru som jag har sett alldeles för lite av sista tiden.

Måndagens löpning byttes ut mot god middag och glass i stora lass. Sånt ger bra löpmuskler :-)

Dealen är arbete på halvtid och därefter semester, inte dumt. Ser framför mig dagar som fylls med lagom dos arbete samt löpning efter den långa stranden i Alicante och närliggande orter och  även en del simning i ett varmt Medelhav. Sämre förutsättningar kan man ha så här två veckor innan ett pers ska slås.
Den svåraste nöten att knäcka är att inte ta dom där extra glasen med vin på kvällen för att vara redo för att nöta nya mil dagen efter.

Höjdpunkter från förra veckan

Här tänkte jag berätta för er hur skönt det kändes att springa fortare än 39 minuter på milen och hur jag nu känner att löpningen går sprättlätt. Jag tänkte även berätta att jag nu är så stark så att två 10 kilometers lopp efter varandra är något som jag gör bara sådär. Lite grann med vänsterhanden liksom medans jag sitter och bloggar. 

Så var det tänkt; Men för att skriva såna saker måste jag ljuga en hel del. Det har inte alls varit en lätt vecka, fasen jag känner mig inte alls sådär stark som jag borde. Istället så är  det Status Quo vad gäller utgångsläget från förra veckan och där jag står  idag.  Kanske till och med en aning försämring om sanningen ska fram.

Söndagens tävling ställdes in för att jag helt enkelt var för trött. Försökte istället springa ett lugnt långpass på 25 kilometer men fick avbryta även det efter 18 kilometer för att benen inte orkade.
Även lördagens tävling bjöd på en besvikelse då jag trodde att 10 000 meter på bana skulle vara som en defilering och att jag leende skulle gå i mål på en bit under 39 minuter. Istället kom jag flåsande och stapplande i mål på 39:30 och det fanns ingen marginal nedåt. Bryt ihop och kom igen.

Som höjdpunkt på veckan blir ändå Maarits Crossfit som bjöd på roliga övningar och en massa slit. Jag får helt enkelt anta att det passet byggde lite muskler för att bära mig runt Frankfurt i tänkt fart.

Kommande veckas planering

Inga tävlingar den här veckan. Nu börjar det bli dags att se om sitt hus och för en sista gång känna på vad kroppen talar för språk.
Eftersom jag dessutom arbetar enbart halvtid denna vecka så finns det gott om tid för både träning och avkoppling. Schemat för veckan ser ut som nedan. Istället för att köra ett sista långpass med löpning en vecka före marathon tänkte jag cykla i ca. 3 timmar för att få tid i kroppen men slippa anstränga löpmusklerna allt för mycket. Tycker själv det är listigt.

TisdagLångpass 25 kilometer
OnsdagIntervaller samt simning 1.5 kilometer
TorsdagLångpass med fartlek + simning
FredagLugnare löpning 10 kilometer + simning
LördagVila
SöndagCykel 8 mil

Förra veckans träning

Kanske jag jag ska ge mig själv en klapp på axeln ändå. För även om det har varit lite tufft den här veckan så har jag följt planen om än med lite omstruktureringar i aktviteter men antalet pass består. Faktiskt inte bara följt utan även utökat planen med ett Crossfit pass

DatumTräningsformTidSträckaKommentar
2014-10-06Löpning0:34:337.62 kmSjukhusrundan på slitna ben
2014-10-07Löpning2:04:2022.78 kmLångpass - Stockholm Sightseeing. Tog en tur från hotellet runt Djurgården vidare mot Söder Mälarstrand-Västerbron-Rålambshov-Rådhuset-Hotellet. Skön tur i ett regnigt Stockholm
2014-10-08Crossfit1:00:00Crossfit med GTK återigen under ledning av Maarits järnhand. Nyttigt och roligt men jobbigt.
2014-10-09Löpning - Intervall1:04:3411.56 km12*800 meter/1min vila Gunder Hägg med Daniel. Återigen mycket lättare att vara två som springer. Idag hade vi ett fallande tempo då vi i början fick kämpa för att hålla nere farten. OK på slutet blev vi lite trötta också förutom Daniel som spurtade sista bonus 1200meters intervallen i rasande tempo, i brist på kapacitet höll jag mig till planen och gick på 4 minuters tempo. Fasen vad dom här intervallerna är roliga.
2014-10-09Löpning - Uppvärmning0:10:001.3 kmUppvärming inför intervaller
2014-10-10Simning - Crawl0:45:00Morgonsimning på fjärran. Lugnt och fint. Inga övningar då min morgonrytmik inte uppmuntrar till annat än att nöta.
2014-10-11Löpning0:39:3810.04 kmHemlingby LK Klubbmästerskap - 10 000 meter på Gunder Hägg stadion. Hade hoppats på att få en tid under 39 minuter men orkade helt enkelt inte. Ska man vara orolig för farten eller är benen helt enkelt trötta? Time will tell, Två veckor kvar nu...
2014-10-11Löpning - Uppvärmning0:25:003 kmUpp & ned jogg före/efter loppet
2014-10-12Löpning1:42:3417.86 kmLångpass som blev ett väldigt lugnt pass. Tanken var att springa Gävleterrängen idag men benen var allt för trött. Kände av redan under KM igår att det inte fanns de riktiga klippet i benen. Idag var det helt slut på kraft, kanske det är dags för lite vila ändå... Nåväl, det blev en skön tur där jag kostade på mig att stanna och njuta av tystnaden i höstskogen några gånger.
2014-10-13Simning crawl30
Första simturen i Alicante. Skön känsla att simma i saltvatten då flytläget är så mycket lttare att få till . ngefär som att simma med våtdräkt
9 pass8:25:3974.16 km



Inspirerande att promenera med en massa löpare efter gatorna

Glass i stora lass frestar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar