lördag 25 oktober 2014

Mot sub-3 timmar på marathon, upp till bevis!


Förra veckan var tänkt att bli  grand finale på hela mitt träningsupplägg. Och visst toppade jag träningen, med 3 långpass, intervaller och ett antal simpass fick kroppen sig en rejäl duvning. Kanske lite för rejäl för kroppen har inte svarat riktigt bra sedan dess och jag har nu vilat i över en vecka. Ingen fara och det är nog ändå dags för lite återhämtning, hoppas jag.

Jag får verkligen hoppas att det blir min dag, men förstås det beror bara på mig...

Starten på Frankfurt Marathon
Man ska nog helt enkelt inte dra för stora växlar av hur kroppen känner sig inför ett lopp. När jag tänker efter har jag nog aldrig varit frisk inför ett marathon. Det är rent utav ett under att jag klarat att genomföra alla mina tidigare lopp med den lista av inbillade sjukdomar och skador som helt apropå bara dykt upp dagarna innan start. Av någon konstig anledning brukar dessa smärtor försvinna just precis när startskottet ljuder och så hoppas jag det blir imorgon med.

Några till Ipren så ska nog ordna upp saken, sedan vet jag inte om det är hypokondrikern i mig eller om det faktiskt är en infektion som får mig att känna mig risig. Faktiskt gör det detsamma.

Blir det då min dag på söndag? Det får jag verkligen hoppas! Jag har haft en bra förberedelse och även om jag inte känner mig på topp så är jag helt övertygade om att jag imorgon under loppet glömt alla krämpor.

Svårare än så ska det inte vara. Har ni tid och lust så går det säker att följa löpare på Frankfurt marathons webbsida. Mitt startnummer är 8801 och starten går klockan 10

Förberedelser inför loppet och race plan

Den hårda biten är gjord och nu återstår att casha ut allt insatt träningskapital för att omsätta till en bra tid. Förberedelsen inför mitt genomförande av Frankfurt Marathon görs på tävlingsdagen enligt nedan plan

Kost & Energi

Beetboost som frukostförberedelse och PowerBar
före och under loppet blir energitillförseln
Frukost ätes åtminstone 2½ timme före starten. Blir en rejäl frukost med ägg, yoghurt och lite bröd. Inget märkvärdigt föutom aningen större portion. Jag har tagit för vana att blanda in MightySport BeetBoostpulver i frukostjuicen inför längre lopp och ansträngningar och så görs även inför detta lopp.
Inte för att jag vet om det fungerar. Jag har heller inte egentligen märkt någon förbättring. Men det känns bra och ser nyttigt ut så det kan ju inte vara dåligt.

Jag går enligt tesen: Rödbetspulver smakar inte gott, då måste det vara nyttigt.

Under Ironman lärde jag mig att gilla PowerBars. Jag kommer därför för första gången bära med mig egen energi och gels för att vara säker på att inte tappa fart p.g.a. energibrist. Hoppas det är en bra taktik. Jag vet ju också att taktiken att inte dricka på vätskestationerna var en dålig idé. Det lärde jag mig på årets Stockholm marathon. Så utnyttja vätskesstationerna kommer jag att göra.

Racetaktiken Raceplan 1: Hitta en tre timmars flagglöpare och följa denne i 4:15 tempo, kanske några sekunder snabbare för att ha lite marginal men marginellt då jag redan här troligen balanserar på gränsen av vad jag klarar av. Om jag är cool; Vilket aldrig brukar hända kör jag de första 5 kilometrarna i 4:20 tempo för att senare öka. Har dock svårt att tänka att jag har nerver för den planen. Vanligare är att jag går ut hårt och kraschar på slutet.

Race plan 2 Goto Race plan 1: Alltså inget alternativ och antagligen ett begynnande misslyckande på mitt genomförande av loppet så det finns ingen anledningen att skissa på alternativ.Klappar jag ihop och inte fixar farten kommer jag ta det lugnt och njuta av Frankfurt. Men då ska jag först ha kört huvudet hårt i väggen innan det tillåts.

Höjdpunkter från förra veckan

Veckan I Alicante blev helt klart slitsam och det som skulle ha varit toppningen blev istället kanske en aning för mycket av det goda efter en för mig lång period av träning. Är jag övertränad? Nä liten chans för det. Även om jag tränat mycket med mina mått mätt så är jag inte någon Elofsson precis.
Men jag ska heller inte klaga när passen bestod av att springa efter strandremsan i 25 gradig värme ska man nog inte vara allt för negativ. Löpning, god mat och några glas vin (för mycket) ger i vilket fall en mental kick. Nu gäller det bara att omvandla den kicken till rörelseenergi och sen ska allt gå bra. 

Förra veckans träning

Eller snarare senaste 10 dagarnas träning. Var det sandintervallerna som tog knäcken på mitt fina träningsupplägg? I vilket fall blev jag rejält sliten och har inte sprungit sedan dess. Fick dessutom rejält ont i knät vilket jag nu hoppas att Ipren ska få ordning på innan söndag. 

DatumTräningsformTidSträckaKommentar
2014-10-14Löpning1:37:4618.64 kmLöptur efter kustlinjen i El Campello. Skönt gick toppenbra när det var platt men fick tuff astmakänning i backarna. Note to self för 100:e gången, ta med Brycanyl...
2014-10-15Simning - Crawl0:49:042.2 kmEftermiddagssimning i ett skönt Medelhav. Kan inte klaga på det, gick dessutom med bra flyt
2014-10-15Löpning1:27:5617.05 kmLöpning efter kustremsan och strandpromenaden. Bröt av med 6 kilometers löpning i sanden andra halva av passet. Njutning :-) även om jag är lite trött och inte orkar hålla fart
2014-10-16Löpning - Barfota0:25:003.5 kmBarfotalöpning i sanden samt intervaller 10*100 meter i lös sand. Upp & ned jogg före & efter intervallerna
2014-10-16Simning - Crawl0:54:472.2 kmSimning samma sträcka som igår men 5 minuter långsammare. Ska man inte bli snabbare när man tränar??
2014-10-17Simning - Crawl0:26:001 kmDagens simpass blev den enda träningen p.g.a. av att jag kände mig rejält sliten efter barfotaintervallerna. Nu börjar det bli dags att tänka vila
2014-10-19Cykling2:18:5164.75 kmCykelpass i lugnare pulszon. Skönt med en ny aktivitet som omväxling
2014-10-19Simning - Crawl1:00:00Simteknikträning med GTK
2014-10-23Löpning0:55:0010 kmJo man tackar! Tre dagar kvar till att man ska persa på marathon och man faller ihop på 10 kilometer. Hög puls, svårt att andas och jag orkade helt enkelt inte springa. Nåväl; Det kan bara bli bättre :-/
9 pass9:54:24119.34 km

Målgång, kommer kännas skönt oavsett resultat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar