tisdag 7 oktober 2014

Mot sub 3 timmar på marathon, vecka #5

Femte veckan i resan mot att bli snabb och nu bör jag vara invaggad i en säkerhet att det här ordnar sig lätt och resultat av investerad tid i träning borde glimra i min träningsdagbok med en massa indikationer på att nu är jag snabb. Verkligheten är inte riktigt där ännu, eller rättare sagt det är att visst avstånd mellan den planerade målbilden och det faktiska läget.

Även om motivationen fortfarande är på topp så börjar kroppen bli ganska sliten, främst i benen förstås men också generella känslan ger intrycket att kroppen är trött. Såna småsaker påverkar förstås inte min träningsplanering, jag ångar på enligt planen tills att kroppen säger totalt nej. Kanske det i ett sånt här läge hade varit klokt att planera in vila och återhämtning, eller kanske inte... Förra veckans vilodag fylldes med 50 minuters simning vilket bör vara vila åtminstone för benen och räknas in som en vilodag.

Blir jag snabbare då? Även om jag känner mig trött verkar det som att kroppen ger tillbaka lite i form av förbättrad snabbhet. Jag tänker ständigt på min löpteknik vilket antagligen ger en något sparsammare löpning och aningen bättre effekt tillsammans med den för mig höga träningsdosen så upplever jag en klar förbättring.  Åtminstone jämfört med för 5 veckor sedan.

Frågan är kanske snarare är jag snabb nog för att klara ett marathon under 3 timmar? I den frågan är jag en smula orolig men skam den som ger sig. jag ska köra den här resan ända in i kaklet för visst vore det tråkigt att spänna bågen och inte satsa hela vägen för att uppnå målet. Det är vad man kan kalla ett misslyckande, har man försökt då har man även svar på den ställda frågan: Klarar jag att?? Vilket åtminstone ger en form av tillfredställelse.

Månadens present till mig själv: Saucony Mirage 4

Köpte förresten nya skor i veckan. Tog en chans att köpa något annat än Saucony Kinvara men det visade sig vara ett stort misstag. Skorna jag köpte var visserligen Saucony men eftersom Kinvara var slut i Intersportbutiken köpte jag ett par Saucony Mirage4 skor. Mirage är den något stabilare lättviktskon från Saucony och ska i princip vara uppbyggd på samma sätt som Kinvara4. När jag provade i butiken kändes det bra men efter att gått i skorna en halvtimme  inomhus hemma kändes det inte alls bra, kanske det helt enkelt var för stabila. Bestämde mig för att lämna tillbaka skoparet och beställa hem ett par Kinvara4 istället. De skor jag springer i nu är ett par tre år gamla Kinvara2 som definitivt förtjänar lite vila efter lång och trogen tjänst.

Höjdpunkter från förra veckan

Vecka #5 innefattade ett antal  träningshöjdpunkter och två tävlingar.

Tisdag Terrängserien: Veckan börjar med tisdag och terrängserien. Jag har haft som mål hela hösten att köra de 4.75 kilometrarna under 18 minuter men ännu inte lyckats. Det vill säga fram till i tisdags. Egentligen skulle jag varit på Arlanda och hämtat Maria men då hennes plan var försenat så fanns det ett fönster att klämma in en tävling på. Efter en snabb titt på Arlandas tidtabell förstod jag att det med knapp marginal rymdes ett 5 kilometers lopp fram till att hennes flyg anländer. Bara att köra med andra ord och tydligen var det en dos av stress som behövdes för att nå målet för nu flöt löpningen på riktigt bra och jag tog rygg på riktigt snabba löpare som jag tidigare inte orkat följa.

Även om farten var för mina mått hög så lyckas jag hålla i och även springa förbi Walle, något som aldrig hänt tidigare. Wow! Är jag så snabb? Men med 400 meter kvar sneglar jag bakåt och ser att det är tomt sånär som på Walle men han är han inte allt för långt bak för att jag ska tappa en placering till honom?
 Jag är trött men satsar för fullt för att hålla honom bakom mig och lyckas nästan. För när det är 100 meter kvar har Walle fått vittring på en placering och då går det fort. 70 meter kvar och jag hör snabba långa steg bakom mig, jag ökar för allt jag orkar. 40 meter till mål och nu dundrar Walle förbi, jag blir helt tom. Kraften i benen bara försvinner och jag ger upp. Sista 10 metrarna stapplar jag i mål.
Tidtagningen säger 17 min och 55 sekunder. YES! Målet är uppfyllt och trots den snöpliga spurtförlusten känns det skönt att checka av målet sub-18. Mission accomplished

Onsdag Crossfit: Eller rättare sagt B-fit (som Crossfit men inte varumärkesskyddat..) med GTK. Vinterträningen med triathlonklubben sparkade igång under Maarits ledning med en smärtande insikt att sommarens träning varit ensidig med allt för mycket fokus på att nöta mil.
Nu laddar Maarit och Fredrik för vintern och ställer fram Kettlebells, hopprep och avkräver Burpies, armhävningar, chins och allt sånt som kroppen inte är van vid men som borde ha funnits med i sommarens träning. Nåväl här är det bara att ta straffet och pina på med en hejdundrande träningsvärk dagen efter som belöning.
Nyttigt att få in en ny form av träning på schemat och som sagt.
- Träningsvärk är lathet som lämnar kroppen

Lördag Långa terräng DM: som avgörs i Hofors. Väl på plats vid Stålringen i Hofors tar jag och Göran ett uppvärmningsvarv utefter den snitslade banan. Vi springer sakta och pratar och jag är utmattad redan efter en kilometer. Det här spåret går ju bara uppför! Utmattad på uppvärmningen och nu ska två varv på banan löpas. Det här känns ju bra, NOT!

DM-guld :-) Ok inte allt för många deltagare, men ändock
Vi står på startlinjen och jag funderar på en överlevnadsstrategi. Startskottet ljuder och vips, det känns som att benen bär igen. Eftersom jag är dålig på att hålla en för mig vettig fart lägger jag mig bakom en rygg som går aningen långsammare än vad jag vill springa. Jag håller ryggen i ett och halvt varv. Just innan banan vänder och det börjar gå nedför i 1½ kilometrar är det ett parti på 50 meter brant uppför.  Efter att ha åkt snålskjuts alá Petter Northug lägger jag i min stöt i branten och glider förbi. Ska man rycka så ska det ske innan utförslöpningen då det är svårt att springa ifrån speciellt som min framförvarannde rygg verkar ha samma tempo som mig. Tack för liften och good bye med andra ord:-)

Taktiken lyckas och jag får en lucka som jag lyckas hålla hela vägen in i mål och jag kan nu titulera mig distriktsmästare i terränglöpning :-) Du kanske undrar hur många som var med? Nåja kanske inte så många; Sistaplatsen i M45 fick även silver i klassen... Nåja andrapristagaren gav uttrycket second place, first looser ett ansikte.

Kommande veckas planering

Mycket tävlingar nu; Den kommande veckan har även den två tävlingar inplanerade. Vad kan vara bättre för fartträningen än att tävla? 

Tisdag Långpass 25 kilometer
Onsdag Vila
Torsdag Intervaller 15*800meter
Fredag Morgonsimning samt intervaller med HLK i Bolougnerskogen
Lördag Klubbmästerskap 10 000meter
Söndag Gävle trailen 10 kilometer


Utfallet från förra veckans träning

Veckan avlöptes i stort sett enligt plan. Fredagens vila fick ett morgonsimpass då sängen var allt för lockande på torsdagmorgonen då passet var inplanerat till. Långa terräng DM var 4 kilometer kortare än jag trodde vilket jag var tacksam för under loppet då banan var rätt jobbig. Sammanfattningsvis ger jag mig själv återigen VG åtminstone vad det gäller att hålla planen.

DatumTräningsformTidSträckaKommentar
2014-09-29Löpning - Löpskolning1:00:00
Löpteknikträning med GTK
2014-09-30Löpning0:17:564.75 kmSista terrängserien och jag gick äntligen under 18 minuter :-) Fick en bra rygg på Magnus Wallström och Erik Hållström som hjälpte mig en hel del. Med 1.5 kilometer kvar gick jag ifrån Magnus men blev till sist omsprungen av Magnus när han gjorde en grym spurt sista 100 metrarna. Tappade all ork när han susade förbi. Sammanfattningsvis: NÖJD!
2014-10-01Crossfit0:50:00
Första crossfit passet med Maarit som ledare tillsammans med Triathlonklubben. Roligt och nyttigt antar att jag imorgon kommer att lära känna ett antal nya muskler
2014-10-02Löpning0:46:0810.76 kmMillöpning med försök att hålla marathontempo, jobbigt. Mycket av gårdagens crossfit satt kvar i benen
2014-10-03Simning - Crawl0:50:00
Morgonsimning på fjärran. Mestadels bara nöta simning men körde även skoveln-övningarna samt benspark några längder
2014-10-04Löpning - Uppvärmning0:30:00
Upp & nedjogg före/efter långa terräng DM
2014-10-04Motionscykel0:20:00
Trampade ur löpningen från benen hemma på spinningcykeln
2014-10-04Löpning0:32:267.98 kmLånga terräng DM. Vem är distriktsmästare i långa terräng DM? Jo jag :-) Hur många var med? Irrelevant fråga... :-) Inför loppet trodde jag knappt att jag skulle ta mig runt. Onsdagens Crossfit satt fortfarande kvar i låren men tydligen gör tävlingsnerverna så att kroppen hittar krafter någonstans. Banprofilen i Hofors var rejält tuff för min del med en backe som inledde de första 2 kilometrarna. Men går det uppför så blir det också också utför med möjlighet till vila. Klart nöjd med loppet.
2014-10-05Löpning1:40:2621.52 kmLångpass - Kände mig pigg de första 19 km men sedan saknade kroppen energi och tvekade inte att protestera. Note to self. Ta med energipåfyllning till långpassen
2014-10-05Simning - Crawl0:50:00
Dagens simteknikträning blev bara 50 min lång. Varför? Jag sov över, trött efter långpasset. Väl på plats gick allt riktigt bra
2014-10-06Löpning0:34:337.62 kmSjukhusrundan på slitna ben
11 pass
8:11:2952.63 km

Finns fortfarande ett fåtal publikplatser kvar på läktaren inför långa terräng DM i Hofors...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar