söndag 3 augusti 2014

Ovansjö Triathlon - Race report

Mitt emellan Sandviken och Hofors ligger en by, ett nedlagt bruk och några hus samt dessutom arenan för en av Gästriklands trevligaste triathlon-arrangemang.
Här går nämligen startskottet för Ovansjö triathlon enj tävling som arrangeras av Kungsgårdens SK tillsammans med Storviks IF. Tävlingen lockade i år ca. 80 deltagare. Alla med skiftande erfarenhet och träning för triathlon men definitivt med siktet inställt på att ha skoj och göra en bra insats enligt egna förutsättningar. Så även för undertecknad...

Startområdet i Ovansjö Triathlon


Tävlingen bjuder på lite annorlunda sträckor jämfört med vanliga triathlonlopp då de sker på varierande underlag och till viss del efter stigar vilket gör loppet extra intressant. Beskrivning av sträckorna:
  • Simning 700 m - Ned efter ån i byn
  • Cykling 15 km - Blandat asfalt, bra grusväg och lite sämre med krossbeläggning
  • Löpning 5 km  - Efter vägar, skogsvägar samt stigar runt byn

I bakgrunden från växlingsområdet syns ån

Eftersom cyklingen till stor del sker på grusvägar dammade jag av min MTB kvällen innan och kunde snabbt konstatera att växlarna på framdrevet fortfarande var paj samt att mina MTB-skor fortfarande är försvunna. Nåja inget större problem då jag ändå inte kommer att få någon topp-placering och cyklingen ändå bara är 15km så prylarna duger bra. Men en rejäl rundsmörjning var cykeln åtminstone värd så en timmes persedelvård fick bli kvällens aktivitet.

 Loppet

Årets Ovansjö triathlon var min debut i tävlingen och även årets första triathlon som inkluderade ett simmoment. Simningen i Vansbro Triathlon blev ersatt av en extra löpning p.g.a. vädret så detta blev debut i dubbel bemärkelse.

För egen del är jag nöjd med insatsen trots att jag dabbade mig återigen i simmomentet. Jag simmade långt över min förmåga i 100meter och därefter  hamnade jag i totalt ur rytm och fick inte igång andningen igen förrän efter 400 meters bröstsim. Platt fall med andra ord. Smart här hade varit att sluta simma i 30sekunder för återhämtning och sedan fortsätta med crawl. Men vem tänker smart under tävling? Orutinerat!!! Ja, jag vet. Men åtminstone en erfarenhet rikare och efter att ha sett konsekvensen av att kliva ur min komfortzon så bör jag kunna behålla lugnet i nästa helgs Gävle Triathlontävling som blir genrepet inför Ironman Kalmar.

Gamla Bettan åter i tjänst
Cyklingen och löpningen gick däremot bra och där är jag nöjd med både disponering av mina krafter och tiderna som jag presterade. Varken cykel eller löpbanan var speciellt ansträngande. Mindre backar och trevliga skogsvägar gjorde etapperna njutbara. Jag lyckade dessutom avancera i fältet från den katastrofala simningen och att plocka ryggar ger definitivt mer kraft än att bli passerad.


Sträcktider inklusive växling

I tävlingen slutade jag på en 16:e plats med nedanstående sträcktider


Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
00:22:07 0,7 km 31:36 min/km 1,9 km/h Simning + T1 
00:29:33 15 km 01:58 min/km 30,46 km/h Cykling +T2 
00:20:56 5 km 04:11 min/km 14,33 km/h Löpning 

Mer om tävlingen hittar du på: http://www4.idrottonline.se/KungsgardensSK-Skidor/OvansjoTriathlon/

Resultat från Ovansjö triathlon här

Hitta till Ovansjö triathlon http://kartor.eniro.se/m/rR0o0

Gävle Triathlon hade rik representation på tävlingen


Tävlingsgenomgång

Pristagarna i Dam och herrklassen


Samtliga pristagare Dam, herr samt lagtävlingen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar