söndag 10 augusti 2014

Gävle Triathlon Generalrepetition för Ironman

Alldeles perfekt 6 dagar innan Ironman Kalmar arrangerar Gävle Triathlonklubb en sprinttriathlon vid de fina miljöerna i Stora Vall Gävle. Den här tävlingen är det definitiva formtestet och sista chansen att känna på känslan att tävla. För min del även sista chansen att känna på trängseln i vattnet och simma tillsammans med medtävlare, något som jag har haft riktigt svårt för i tidigare tävlingar. Mitt mål med Gävle triathlon är därför att behålla lugnet i simningen och göra mitt eget lopp i det tempo som jag har tänkt hålla i de 3.8km simning som ska göras i Kalmar. Allt annat med tävlingen var egentligen bara en bonus och helt enkelt för att det är roligt att tävla och träffa medtävlare och publik.
 
Emelie lyckades fånga några filmsekvenser under loppet med pigga hejarop på sin far vilket ger lite extra kraft :-)

Simningen

Och kan man tänka sig! Den här gången klarade jag äntligen att göra mitt eget lopp i det inledande simmomentet. För att inte ryckas med och känna mig stressad ställer jag mig i princip längst bak i startledet och småpratar med de andra tävlande vilket gör att jag behåller lugnet. När starten går glider jag fram i lugn crawl och navigerar sakta fram i fältet. Tiden blev förstås inte bra men ändå bättre än i tidigare tävlingar. Jag simmade inte mig själv in i väggen och var dessutom i god form inför cykelmomentet.

Cyklingen

Inte mycket att säga. Att utgå med en skön känsla efter simningen gör att benen svarar bra farten kommer automatiskt Det är nu och i löpningen jag ska reparera placeringen efter den långsamma simningen. I cyklingen är jag trygg och kan hålla i ett hyfsat tempo över tid, det vet jag och går därför ut i ett högre tempo och lyckas  hålla i farten under hela momentet. Enligt plan och nu över till löpningen.

Växlingen går felfritt förutom att jag inser behovet av att köpa triathlonskosnören. Att knyta skorna och göra dubbelknut när man har bråttom är inte helt lätt och här förloras tid. Det ligger absolut på TODO-listan innan veckans slut att köpa skosnören och även att testa att ta av och på skorna med dem så att jag inte står i Kalmar och har problem med skösnören. Är nog inte så viktigt heller för den delen om det tar 30sekunder extra när jag planerar att ta ca. 12 timmar på mig i loppet

 

Löpningen

Bråttom värre. Bl.a. med att knyta skor
5 kilometer löpning är inte några större problem. Att hålla ett hyfsat tempo är aningen svårare. Fast besluten att fortsätta plocka ryggar försöker jag hålla ett bra tempo och det lyckas. Blir
inte omsprungen och kliver fram i fältet och är helt enkelt nöjd.

Blir egentligen inte riktigt trött men kan heller inte höja farten när jag springer. Behövs tydligen mer intervallträning för att få igång benen och bli lite snabbare. Ingen fara för Ironman då min race plan är att ligga på mellan 5-5:30 tempo. Men därefter behövs det definitivt mer fart!

Målområdet närmar sig och givetvis finns det då kraft för en spurt, orkar förstås även med det traditionsenliga hoppet i mål. Härligt! Känslan att gå i mål är som vanligt svårslaget och den sköna känslan av att få varva ned infinner sig och nu är det bara eftersnacket kvar med Maria och Emelie som troget följt hela loppet samt förstås med klubbkompisarna i GTK.

Sträcktider i loppet

Tid Sträcka Tempo Hastighet Kommentar
00:17:42 750 km 00:01 min/km 2542,37 km/h Simning  
00:35:43 20 km 01:47 min/km 33,6 km/h Cykling + T1 
00:21:37 5 km 04:19 min/km 13,88 km/h Löpning + T2 


Om tävlingen då? Måste säga att Gävle Triathlonklubb levererade. Bra arrangemang och banan har karaktär i alla moment. Att springa hälsans stig bjuder på grusgångvägar som gör att det blir lite långsammare men det kompenseras alla gånger av att det är fina miljöer runt omkring. Dessutom var det ganska mycket folk runt banan som hejade fram oss tävlande vilket är roligt.

På väg mot starten
Starten har gått

På väg

Simningen äntligen klar


Växling till cykel



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar