söndag 25 maj 2014

Första utesimningen i Marma och Dalälven



Gävle har Sveriges varmaste temperatur! Jag har just hittat medicin som hjälper mot den hemska pollen och gräsallergin och dessutom så gör Triathlonklubben rekordtidig simpremiär ute i Marma. Inte helt fel upplägg för en vanlig söndag.
Lars Klippmark har mätt ut både sprint och olympisk distans i området kring Marma vilket gör det utomordentligt lämpligt att åka dit. Området som dessutom är sparsamt trafikerat gör cyklingen lite trevligare med ett mindre moment att tänka på. Jag har dock lämnat cykeln hemma idag för att snabbt smita iväg efter simningen och köpa morsdagspresent i Gävle.

Orca TRN Thermo Full Sleeve Wetsuit 2014
Orca TRN Thermo Full Sleeve Wetsuit
För mig var det här debuten att simma med våtdräkt. Efter nötande i bassäng under vintern så var det en positiv upplevelse att kliva ut i öppet vatten. Framförallt var det skönt att få uppleva det som de flesta talat om för mig under vinterträningen.
-Vänta bara tills vi kommer ut och du får på dig våtdräkten, det kommer gå betydligt lättare då dräkten gör att du flyter bättre och får en bättre vattenlinje under simningen...

För de som är duktiga simmare kanske det inte spelar stor roll, men för mig som är högst medioker gav dräkten verkligen en trygghet.

Vattentemperaturen låg på ca. 18grader vilket är överraskande varmt för årstiden. Vet inte om jag ska vara glad eller högst orolig med tanke på växthuseffekter och smältande polariser. Egentligen är nog känslan mer oro speciellt efter att ha sätt konsekvenser under mina resor i Svalbard, Nepal, Sibirien, Afrika, Canada m.fl. Oavsett var man åker så säger folk samma sak. Det är något konstigt som pågår med vädret :-(. Men det är ett annat problem och just idag kändes det riktigt okey med lite värme och varmt vatten.

Våtdräkten visade sig passa perfekt till min kropp och med dräktens isolerarande effekt var det oförskämt skönt att simma i Dalälvens vatten med ett lugn i simningen, nästan som att simma med dolmen under träningspassen. Sträckan begränsades till 750m för dagen då det flesta skulle köra en sprintdistans. Dock upptäckte jag en ny parameter som nog ska tränas in före första loppet. Min simning gick i sicksack! Här måste jag förbättra mig, speciellt eftersom jag är en medioker simmare känns det onödigt att simma extra metrar för att man vinglar som en berusad.

I vilket fall så gav simpremiären en positiv känsla. Dräkten hjälper till så mycket så att jag åtminstone är fullständigt lugn att klara Vansbro halv Ironman om en månad och för den fulla distansen är det en ocean av tid kvar att putsa på formen...

Efter lite shopping kom jag hem och bytte bil mot cykel och trampade runt Bovik och Sandviken. 60km och ett snitt på 34km/h kändes bra. Väl hemma blev träningspasset avbrutet då det fanns kaffe och rabarberpaj på bordet och vips var tanken på avslutande löpning som bortglömd.

Jag kanske inte är lika nöjd över det beslutet när jag väl står på startlinjen.

Triathleter redo för ett träningspass

Cyklarna redo för att ta vid där simningen slutar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar