tisdag 15 mars 2016

Träna med halsont...

Ska man träna när man känner sig hängig och har ont i halsen? Den frågan ställde jag mig inför den planerade Vasaloppspinningen. En klump låg i halsen när jag svalde och kroppen var allmänt trög, borde vara anledning för att krypa ned i soffan med en kopp te och bara från soffläge mysa genom de 9 milen som Vasaloppsåkarna bjuds på.

MEN INTE!

Är det planerat träning, så ska det genomföras är min tanke. Trots att lusten inte riktigt infinner sig tänker jag att, efter en tids trampande är nog både ork och lust på plats igen. Det finns dock en fråga som gnager i bakhuvudet.

Är det farligt att träna med halsont? Jag får helt enkelt fråga Google. De flesta träffar jag får säger i något i stil med att halsont och träning inte är den bästa kombinationen då det i allra värsta fall kan leda till hjärtmuskelinflammation och med största sannolikhet kommer att ha en negativ effekt på din återhämtning.


Jag googlar en massa sidor som i princip säger;  Det enkla svaret är: NEJ.

Det finns två primära orsaker:

  1. Först när du blir sjuk är det i ditt bästa intresse att vila upp och återhämta dig.  Detta innebär att det kan ta längre tid att återhämta sig.
  2. För det andra presterar du inte lika bra med en infektion i kroppen. 


Det måste väl ändå finnas någon som säger, KÖR! Med alla sidor på nätet borde det väl ändå finnas någon som talar i mitt intresse tänker jag. Visst finns det. Efter en stunds Googlande hittar jag ett forum där man är rörande överens om att lite träning är som medicin. BINGO! Strax därefter sitter jag på en spinningcykel. Tack internet för all användbar information. Men det är tungt, får aldrig upp någon glädje. Trots det kämpar jag genom 4h 8 minuter spinning.

När passet äntligen är slut känner jag mig riktigt slut. Jag åker hem, äter mat, tar en kopp och känner hur min infektion nu greppat tag i kroppen rejält . Halsen är tjock och kroppen som en seg heffaklump. Jag går och lägger mig och känner att de 30 första träffarna på Google som sade att man inte ska träna med halsont kanske hade rätt trots allt. Nu är jag en förlorare, en rejäl infektion har satt sig i kroppen och som en effekt av min spinning har jag nu varit sjuk och träningsfri i snart 10 dagar. 

Kanske jag lärt mig något. Jag kommer i vilket fall inte träna med hög puls med halsont igen.

Håll dig träningsfri när du har halsont
 
Lessons learned:
Vi kan alla känna driv och en viss stress av att inte kunna träna, men det finns ingen fördel "att ignorera kroppens signaler" och "driva igenom " träning när du är legitimt sjuk.

Kanske du säger som jag; Jag vill ju träna ändå?
Om du måste träna med halsont se då till att du undviker högre puls. Bli alltså aldrig andfådd.
Ta en lugn promenad eller varför inte fokusera på något som du säkert fuskat med; TEKNIK-övningar.

Men framförallt. Vänligen ge din kropp tid den behöver för att vila och återhämta sig.

Ni hittar en massa artiklar i ämnet, här är en artikel om halsont vid träning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar