torsdag 31 mars 2016

Årets första långtur på cykel, mot Påskmiddagen...

Även fast påsken är tidig i år tillät temperaturen en cykeltur mot påskmiddagen i Hälsingland. På vägarna är det stundtals smågrus kvar så racern får vila. Planen är istället att cykla vägen över Gruvberget med MTB-hojen vilket blir ett  bra tillfälle att lufta MTB:n på resan från Gävle mot målet i Edsbyn.

Den här cykelrutten var tidigare asfalterad vilket gjorde den ypperlig som träningsrutt på landsvägshojen då det är ett av de få ställen i närområdet som bjuder på längre backar. Idag är asfalten borta och istället leder en grusväg genom skogarna. Gruset är anledningen till varför jag inte cyklat den här sträckan på flera år men med MTB blir det ett bra långpass. Det blir ett kärt återseende med andra ord. Kanske man till och med får se varg som strövar omkring i området, åtminstone ett spår.

Cykeltur över gruvberget

Höjdprofilen maxar på knappa 400m, inte dåligt för att vara i Gästrikland
Planen är att smyga iväg redan före kl 09:00 på morgonen för att komma i god tid före middagen. Det falierar förstås redan nu då sängen är skön och frukosten god. Till sist kommer jag iväg, lite sen men det är bara att cykla fortare säger den nya planen.

+8C och stundtals solsken. Kan inte bli bättre; Cyklingen går bra och det känns som att investeringen i timmar på trainern i vinter ändå ger en viss utdelning. Skönt! För det är härligt att kliva upp ur källaren och utsikten mot tre monitorer med analysdata och Sufferfest byts ut mot ett landskap, motvind och riktiga backar. Det går bra nu; Valbo, Sandviken , Ockelbo, Åmot... byar och samhällen passeras av bara farten fram till att backarna äntligen visar sig upp upp mot Gruvberget. I princips bjuds det nu på två mil uppförsbacke och jag är vid god vigör. Sakta tar jag mig uppför, men tid finns det gott om.

Halvvägs är det dags för en paus. Även om naturen är ganska grå och trist finns det en charm att stanna till och lyssna på  den totala tystnaden, inga flugor, bilar eller ens mygg. Knappt några fåglar heller, endast ett svagt ljud av vinden som sveper genom skogen.Man borde ta sig tid att vara mer i naturen, men det är lätt att säga och kanske det är så skönt just för att man inte exponeras för tystnad och detta lugn så ofta. Vad hade hänt om man bodde här i skogen? Kan man fortfarande njuta av tystnaden?



Kort paus för en mini-lunch

Nu har cykelturen passerat den lilla byn Gruvberget och just efter fotot som togs nedan väntar en skön utförskörning på ett par kilometer.


Välförtjänt vila tänker jag och tittar på klockan; Oooops! Den här turen har inte gått fort och jag inser nu att tiden för påskmiddagen närmar sig med stormsteg. Nästa tanke är att jag kommer bli rejält sen. Det är inte lätt att vara tidsoptimist. Min planering för resan har baserat sig på den tid jag brukar ha med landsvägscykling mitt i säsongen. Nu åker jag MTB, den första långturen på en en mjuk och stundtals snömoddig grusväg.

Jag får helt enkelt kapitulera för faktumet att jag har varit långsam och ringa till support-teamet "familjen" som  är på väg i bil mot samma destination. Hoppas de har lust att hämta en tidsoptimist.

Jag har varit för långsam och får åka bil sista biten
Jorå, visst får jag skjuts;  Vi kommer lätt försenade åkandes i bil till påskbordet där överflöd av mat står och väntar tillsammans med en liten påsknubbe. Belöning värd 5 timmars cykling även om själva målgången blev ett antiklimax skjutsad i baksätet på en bil. Det glöms dock snabbt bort, en snabb dusch, ombyte och nu ska det ätas ägg. GLAD PÅSK i efterskott.

Cykling efter sköna vägar
En del av sträckan bjuder på cykling längs med en tall-ås, det här är ett av mina favoritcykelpartier i närområdet då det känns så härligt med utsikt på båda sidorna.

Snön ligger kvar i finnskogen




"Kviklunsj" belönar en cyklist på tur





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar