lördag 19 mars 2016

The Mailrun Challenge

Så är det då spikat och klart! Min reskompis Jamie har fått klart med ett av årets stora äventyr. Den här gången något utöver det vanliga då Jamie ska med start på Everest Base camp i samband med att Everest Marathon genomförs ta sig an den 32 mil långa sträckan mellan Everest Base camp och Katmandhu.Detta på rekordtiden under 62h. Vilket äventyr!

För 2 år sedan genomförde vi tillsammans denna resa, Jamie för andra gången och jag besökte Nepal för första gången. Nu återförenas Jamie återigen med sköna Nepal, människorna, naturen och med en rejält kryddad utmaning. Helt logiskt egentligen; Har man en gång drabbats av höga "summit"-känslan kan man helt enkelt inte motstå att befinna sig bland berg, tunn luft och de utmaingar de för med sig. Det är helt enkelt oemotståndligt.

En glimt av Mount Everest


Men det är inte bara för utmaningen som Jamie åker till Nepal. Förra året drabbades landet som bekant av en jordbävning som ödelade stora delar av landet . Det ultimata syftet med löpningen är därför att samla in pengar till det Nepalesiska folket och ge medel för att återuppbygga infrastrukturwn och byggnader. Har man en gång lärt känna Nepal är det lätt att känna för denna sak och jag rekommenderar er att följa  Jamies löpning genom den extrema terrängen mellan Everest Base camp och Katmandu och kanske rent av stödja

Ni finner mer information om projektet på hans webb-sida och blogg http://www.everestmailrunchallenge.com.



Resterande del av detta inlägg skickar jag med några foton från min resa i Nepal. Det väcker så många minnen att jag ska ta fram min dagbok från Everest Marathon och göra ett blogginlägg om marathonlöpning i Himalaya. På återseende med andra ord.

Ett jumping photo krävs förstås. Här är det jag som tar ett skutt mot Everest

Tältplats Everest Base camp
Livet på Base camp är kargt, tröttsamt p.g.a. av den tunna luften och givetvis alldeles underbart.

Ready to  start in Tenzing Hillary Everest Marathon
Jag står laddad inför Everest Maraton

Jamie innan start

Märkliga formationer bildas i den smältande glaciären

Lunchdags på Base camp.

Tältplats med utsikt på Everest Base camp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar