onsdag 23 september 2015

Rostiga Järnmän

Tre dagar kvar till Ironman då organisationen bjuder in till en testcykling med den delen  av banan som bjuder på en 600höjdmeters stigning, med efterföljande utförsåkning. Tyvärr bjuder även vädergudarna upp till dans med ett ihällande spöregn som börjar i samma ögonblick som vi sätter oss på cyklarna.  Regnet gör att Ironmanorganisationen ställer in arrangemanget vilket lämnar oss cyklister utan utmaning för dagen. Nja; Givetvis inte, vi ger oss av i alla fall efter den markerade banan. Från början är vi ett tio-tal som efter stund reducerats till fem. Sa jag att det ösregnade...

Nåväl, vi fick en trevlig tur och lagom till att vi ska påbörja stigningen upphör regnet. Snabbt blir det torrt på vägen och uppehållet håller i sig ända fram till att vi avslutat cyklingen ned från berget. Ibland har man tur. Verkligen tur för min del då bromsarna på kolfiberfälgar fungerade riktigt dåligt. 

Ett snabbt stopp för att samla gruppen

Kanske inte bilden ger känslan av en brant. Men jag kan säga att det gick uppför


Som ett under får vi en säker resa nedför berget och dessutom ett fikastopp på vägen. Två Irländare, en Tysk, Jag och Roffe som körde hela rundan fick en bra bild av hur tung uppförscyklingen är samt även hur fort det kommer att gå utför. Jag misstänker att här kommer det gå undan, redan idag då jag enbart låg på rull utför serpentinvägen nåddes hastigheten stundtals över 65km/h. Vad kommer att hända när tävlingsdjävulen sitter i tänker jag, ettt uns av skräck blandas med önskan att få känna farten nedför backen.

Americano och Croissant efter lyckad klättring.

What goes up, must come down. Nu ska det cyklas utför
Nåväl; Vi rostade inte ihop helt och hållet, även om jag var väldigt frusen efteråt fick vi 80km i benen. Kilometrar som förhoppningsvis inte känns i kroppen på lördag. Imorgon blir det tidig uppstigning och simning efter halva bana redan kl. 08:00 på morgonen. Ingen semester inför ett Ironman lopp...

Efter cykling och lite vila är det så dags att hämta race-kitet och shoppa loss i Ironman shoppen.Det mesta kostar alldeles för mycket p.g.a. Ironman-loggan, men trots allt vill man ha det mesta och de officiella kläderna är snygga. En hood-tröja och en kaffekopp får följa med hem. Klarade mig ganska lindrigt med andra ord.
Nya ryggsäckar med race-kit

Spanar ut över simbanan

Lite fler bilder från dagen

Hotellet JS Alcudia Mar har allt en cyklist behöver, garage, cykeltvätt etc.
Allt som behövs för resan...



Cykelbanan IM Alcudia. Vi körde den loop som gick över berget



Höjdprofil över cykelsträckan

Say no more

Alltid kul att gå på Expon. Maria och Roffe shoppar
Allt man vill ha finns att köpa.

Vill ha..

Ironman Mallorca Event schedule


Målområdet börjar ta form
Ironman på väg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar