lördag 9 april 2016

Träningsläger på Mallorca dag 1

Träningsläger på Mallorca dag 1, bjöd på en skön cykling med utgångspunkt Can Pastilla gick turen i riktning mot berget Randa. Gårdagens regn är bortglömt och idag sken solen, visserligen lite kallt men ändå. Överdragsjackan sattes på men shortsen prutades det inte på. Är man vid Medelhavet är det väl ändå shorts som gäller, eller? Det finns regler som inte ska ifrågasättas...

Filmen från dagens cykling finner ni här.

Dagens rutt Can Pastilla - Randa

I vilket fall är vi en trupp som ger oss av på morgonen mot Randa och 5 kilometers cykling uppför med 5-6% lutning.  Det blir en bra start på träningsveckan. Efter att vi lämnat Can Pastilla ökas farten successivt och efter en stund ligger farten på mellan 40-50km/h. Jag njuter och tänker på att timmarna på trainern har gjort sitt. Ansträngningen är inte alls störande trots att vi rullar på bra. Hurra! Hinner jag tänka då en av cyklistern i min klunga får punkering och vi får stanna.



En olycka kommer sällan ensam, Medans punkteringen lagas uppmärksammar jag att vi haft lätt medvind och min tro på att formen är god naggas en aning i kanten. Sjävförtroende genast ned en våning. Men, men. Vi är här för att finna formen och nu ska det cyklas vidare.

Punktering...

Trevligt stopp under turen. En sköldpadda som korsar vägen

Ännu en punktering...

En stunds cykling så når vi äntligen foten av Randa och nu råder fri fart, de starkaste sticker iväg blixtsnabbt och jag finner min fart och tuggar uppför backen. Pulsen går upp och det börjar bli varmt men farten hålls uppe. Jag börjar faktiskt kunna disponera farten efter min kapacitet efter alla år av cykling, bakom hörs Roffes hostningar och jag är fast bestämd att han ska hållas bakom uppför stigningen. Har hört att stigningen ska vara ca. 5km och jag gläds därför när kilometermarkeringarna passeras en efter en.

Bara en kilometer kvar och nu ska det sista av krafterna tömmas när klostret på toppen skymtas är jag som sig bör tom på krafter. Perfekt disponerat för en gångs skull. 

Nedan följer några bilder från dagens etappmål Monasterio De Cura, på Randas topp. En kopp Americano med baguette smakade väl efter en ganska mild klättring upp mot toppen.
Nu finns det återigen krafter för en lång utförskörning tillbaka till Can Pastilla



Efter avlsutat cykelpass samlades vi tillsammans med hundratals andra cyklister för att återställa vätskebalansen med en välförtjänt öl. En mäktig syn att se alla fina cyklar uppradade efter vägen, på motsatta sida satt ett gäng nöjda cyklister inklusive mitt gäng och sammafattade dagens cykling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar