söndag 7 februari 2016

Trainer: Ett liv i källaren...

Aktiv rehab har varit på schemat under hela januari. Egentligen betyder aktiv rehab för min del att jag inte springer på en månad och lägger största fokus på cykling. Tur då att min födelsedagspresent från familjen blev en Trainer. Kanske de egentligen bara vill förpassa mig ned i källaren och vet att bästa sättet är att lägga till en ny träningspryl. Oavsett så har det fungerat.

Trainervalet föll på en Tacx Flow smart.  Inte för att undersökningen var alltför omfattande, Tacx verkar vara populära och sponsrar dessutom ett cykelteam. Jamen då måste det vara bra...

Några grundkriterier som jag hade på min trainer är att det ska vara möjligt att koppla till både dator och telefon samt vara kompatibel med min Garmin 910XT. Tacx trainern uppfyllde båda, priset var överkomligt ca. 3700:-. Drömmen hade förstås varit den nya Tacx trainern NEO Smart, men 12 000:- är svårt att motivera. Jag kan inte ens övertyga mig själv. Den härliga svenska mellanvägen blev ett naturligt val.


Finns det något härligare än att öppna en kartong med efterlängtade leksaker? Jag till och med dokumenterade hela processen att få ihop trainern och montera cykeln. Monteringen av trainern var enkel och bestod egentligen bara av att skruva två skruvar med en inkluderad nyckel.

Innan cykeln monteras byts bakdäcket ut mot ett inomhusdäck. Att byta däck är ett måste för att inte få gummirester på golv och väggar.


En kartong står redo att packas upp. Alltid lika roligt


Så var det det här med att koppla trainern till datorn. Tacx levererar programvara och möjlighet att köpa cykelfilmer. Visst är Tacx programvaran tillräckligt bra. Men ganska snabbt bestämmer jag mig för att bli medlem i Trainerroad där det finns betydligt mer träningsprogram samt filmer. Dessutom ges möjlighet att dela träningen med kompisar som valt andra typer av trainers och då få lite av Teamkänsla i träningen.

Trainerroad hittar snabbt min Garmin kadensmätare och pulsmätare och synkar direkt till Trainern vilket innebär att motsåndet varierar med datorns träningprogram samt även i de fall du har filmer på datorn vilket ger goda förutsättningar för inspirerande pass i källaren. 

Ditt träningspass visas på datorn som synkar motståndet till trainern med ditt pass. En extra dimension till svettiga innepass


Efteråt går det bra att analysera din cykling med puls, motstånd och kadens. Förhoppningsvis visas en förbättring med tiden


Så var det där med montering. Ja det gick lätt som en dans. och efter en halvtimme är man redo att cykla. Nu har jag och trainern umgått nästan dagligen i 4 veckor och än så länge ser jag ingen anledning att ångra mitt inköp. Motståndet är mer än tillräckligt för mina ben, synkningen med datorn fungerar bra. Integrationen mellan Tacx och Trainerroad är exemplarisk.

Behöver du en träningsapp så anslut dig till Trainerroad

Så ni som står i begrepp att köpa en trainer kan jag varmt rekommendera Tacx Flow Smart.

Den får dig att svettas, den ger mjölksyra i benen och genom alla träningspass och bra integration till Trainerroad får den dig att anstränga dig det lilla extra.

Trainern kommer i två delar, lätt att sätta ihop

Då ska cykeln monteras på trainern


Däcket byts ut mot ett inomhusdäck

Cykeln monterad! Återstår bara att koppla trainern till datorn och börja cykla

Av med det gamla däcket på cykeln till förmån för ett inomhusdäck






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar