torsdag 3 december 2015

Nattlöpning i Oslo

Landade sent i Oslo och kunde absolut inte sova. Vad att göra? Jag som just börjat lära mig träna på morgonen får idén att göra en kvällslöpning; Hjärnan är på högvarv av både arbete och en  förfrågan som pingade i mitt Messenger-flöde, om jag inte vill anta en ny ultra-utmaning. Kombinationen omöjliggör sömn för timmar framåt, så på med löparkläder och ut i Oslo-natten.

Löpturen följer Akerselva motströms upp mot Sogn. Akerselva slingrar sig genom Oslo i sin färd mot havet och turen bjuder på stundtals rejäla motlut vilket ger benen något att bita i.

Det är skönt att springa i natten; Ensam på gångvägar och plötsligt kommer det ett gäng med rejält förfriskade Julebords-firare. En kyrka passeras, jag bara älskar att se upplysta kyrkor i natten. Några är ute och rastar hunden och sedan blir det tomt på vägen igen. I husen lyser det i vissa fönster men övervägande är det mörkt. Löpturen går igenom ett mindre centrum där endast jag och en överförfriskad man befinner oss, stora kontraster tillstånd men kanske söker vi egentligen samma känsla av kickar. Även om hans dos har varit aningen för hög :-)

Jag kan inte låta bli att stanna och ta foton efter vägen för det är så vackert. När ni är i Oslo ska ni definitivt kliva ut från de centrala delarna och upptäcka Oslos guldklimpar. Givetvis görs detta bäst genom löpning men funkar även med promenad förstås.

Nedan finner nu i en del bilder från den sena löpturen samt en karta som visar var ni rekommenderas att springa när ni besöker Oslo.





Funderar du på att ta en löptur i Oslo rekommenderas att du följer Akerselva. Turen bjuder på fina miljöer, forsar och en del trevliga byggnader. På dagar och  kvällar har dessutom gott sällskap av andra löpare och flanörer
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar