söndag 1 februari 2015

På med löparkläder, det är snöoväder...

Vaknar upp redan klockan 7 på lördagsmorgonen och mjukstartar med frukost på sängen. Radion uppmuntrar lyssnarna att inte ge sig sig ut i trafiken då det är ett massivt snöoväder över området där jag bor. Det utlovas snömängder på upp till 30 cm under dagen. Låter helt enkelt som en perfekt dag för att brygga en stor kanna kaffe och krypa ned i soffan framför skidåkning och avnjuta SM-veckan framför TV:n, NOT!

För Snöväder = löparväder! Vad är ursäkten att hoppa över träningen för en snöstorm? Det är nu man kan hitta känslan av att stå mitt i en åker med vinden och snön bitande på kinderna och ändå vara varm och torr. Att dessutom få avnjuta ett tungt intervallpass i 3-4 decimeters tung blötsnö ger tillfredsställelse de luxe. Med dagens funktionskläder finns det faktiskt inget väder som det inte går att träna i; Visst känner ni igen känslan av hur tufft det är att ta sig ut i snön eller regnet, men väl ute så reflekterar man varje gång att vädret inte spelar någon roll, såvida man tar sig ut.

Min nya leksak en Garmin Virb fick följa med ut på åkern, se film nedan. Tyvärr lyckades jag inte para ihop pulsbandet med kameran innan jag gav mig ut men kameran verkar leverera. Ska utvärdera actionkameran ytterligare och återkomma i ett senare inlägg.



Citerar Paolo Robertos Instagraminlägg. Paolo har tröttnat på allt mjukisprat, undanflykter och inspirationssnack som i princip tar bort det egna ansvaret för att nå resultat i träningen.

Här är Paolos kloka instainlägg: 
-Det pratas för mycket om motivation och för lite om disciplin! Du kommer aldrig nå dina mål utan att ha disciplin. Så sluta leta efter den där jävla motivationen och börja bita ihop över och underkäken och få det gjort!
Varför inte starta dagen med lite morgonyoga?

Håller med tidigare talare även om mina Yoga-övningar inte har nått till Paolos nivå; Ännu. Yoga är nu en del av min träning om än på nybörjarnivå på Friskis & Svettis. Skickar en passning till alla stela cyklister och löpare att prova på Yoga i någon form.

Nytt försök nästa år att springa Ö till Ö
Jag har aldrig haft tur i lotteriet, fru Fortuna har helt enkelt inget gott öga till mig. Kanske till viss del beror på att jag aldrig spelar förstås. Men när jag och Mårten Nilsson bestämde oss för att göra ett försök att få en plats till Ö till Ö då är det dags att prova lyckan. Sagt och gjort vi anmälde laget Ö-Männen och hoppades på turen i dragningen. I fredags var det så dags och jag satt som klistrad vid webcasten som visade dragningen. Men min vana trogen så kom vi inte med i lotteriet. Suck... Man får se det pooositiiiva, nu finns det en lucka i tävlingskalendern igen.

Jag mår förresten prima efter att ha följt Paleo ganska strikt under hela januari. Även om jag fuskat vid ett par tillfällen så visar det sig att en månad utan framförallt socker, laktos och gluten har gjort att kroppen nu kan springa i nästan 4 mil i 5 minuters tempo utan att ens ha energipåfyllning.  I och för sig är det inget självändamål att springa utan energipåfyllning, men det indikerar att genom att äta mat utan kolhydrater och socker så mår kroppen riktigt bra och klarar att disponerar protein och fett utan att mata med snabba dyra sportdrycker och gels. Spännande!

Paleodieten fortsätter men jag kommer att lägga till lite laktos för att äta kvarg samt kolhydrater i form av ris och potatis. Anledningen är att jag inte lyckades hålla vikten. Även om jag har proppat i mig mat så har jag tappat alldeles för mycket vikt. Hoppas hitta en bra balans mellan kost och träning så jag istället vinner lite vikt.

Nåja, mycket snack om träningsmöjligheter med snö. Kanske ändå den bästa träningen den här helgen är all snö som jag skottat bort. Armar, axlar och core har fått sig en rejäl omgång


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar