lördag 14 februari 2015

Bore cup #3 - Tävlingsrapport

Tävlingsdags igen och nu på hemmaplan då Hemlingby Löparklubb står som värd för Bore cups deltävling #3 i Hemlingby. För egen del har jag egentligen inga större förväntningar på tävlingen mer än en nyfikenhet att se vad den mer varierade träningen jag börjat med där löpningen har tonats ned till förmån för F&S Hit, Spinning och Yoga samt förstås lite simning, detta toppat med en Paleo-kost senaste 7 veckorna.

Men kroppen känns som vanligt inte ok när jag tillsammans med med några klubbkompisar värmer upp i sakta jogg efter banan. På uppvärmningen rekas hur halt det är efter banan för att bestämma om det ska springas dubbat eller odubbat. Det visar sig att grusningen efter bansträckningen är tillräckligt bra så Icebugs skorna lämnas i väskan och loppet ska springas dubbfritt. Torsdagens hit-pass gör sig påmind i benen och känslan för loppet känns mer som att strategin för loppet bör vara överlevnad snarare än prestation.
Start och mål vid Hemlingby spårcentral

På startlinjen står jag bland de främre raderna, känslan i kroppen är fortfarande osäker när startskottet ljuder och vi ger oss iväg. Som vanligt blir det en rusning liknande en grupp hyenor som jagar ett villebråd efter starten. Så många viljor och så mycket kraft i benen, åtminstone den första kilometern. Jag kämpar för att hålla ned min egen fart men de första 2 kilometrarna ligger ändå på 3:45 tempo.
Benen svarar riktigt bra och fältet har spridit ut sig vilket också leder till att farten stabiliseras till 4min/km tempo vilket verkar passa mig bra då kroppen verkar gilla tempot då varken muskler, andning och puls signalerar fara. Faktiskt blir jag nästan orolig då jag knappt är andfådd.

4 kilometer avverkade och jag ligger i en klunga på 6 löpare som även de verkar vara bekväma i tempot. Banan är ganska lätt fram till nu med svaga utför och uppför svängen mot Andersberg, men nu ska vi tillbaka upp till Hemlingby spårcentral vilket innebär en 700 meter lång stigning; Ska jag palla med backen? Det visar sig gå riktigt bra och det finns nu möjlighet att vila under efterföljande löpning med svagt utför.

Gruppen jag springer i håller fortfarande ihop men efter 6 kilometer känns det som att farten går ned en aning något som inte alls passar mig; Jag är ju pigg! Efter att ha legat sist i gruppen under hela loppet bestämmer jag mig för att kliva fram och dra. Men vad nu? Ingen följer med! Det här var oväntat och nu är jag plötsligt ensam, ett jagat villebråd som egentligen inte har en aning hur mycket ork som finns i depåerna.

Friskt vågat hälften vunnit är min tanke och jag drar upp farten till 3:50 tempo. Som vanligt törs jag inte titta bakåt men fruktar förstås  att klubbkompisen Göran kommer smyga förbi vilken sekund som helst. Han är helt enkelt grymt bra på att disponera lopp och ta fram det lilla extra speciellt när han får vittring på trötta löpare. Nu börjar jag i tanken  ångra den bild jag målade upp för Göran innan loppet där jag talade om hur jag pigg och fräsch springer om honom uppför sista backen mot mål. Nu är det tvärtom och jag är vansinnigt trött samtidigt som jag hör dubbskor bakom mig förstår jag precis vem det är; GÖRAN!

Fram till nu har jag ändå varit ovanligt pigg så det finns en reserv att ta fram och jag har för avsikt att tömma den reserven i backen mot mål. Benen börjar protestera men de ska inte få vila förrän mållinjen passerats. 200 meter kvar och nu är det inte bara benen som skriker, pulsen ligger högt, benen upplevs väga 100kg styck men vila får de göra vid mål för nu är det inte långt kvar.

Jag har ingen susning vilken tid jag går emot men det känns som farten varit långt snabbare vad jag trodde var möjligt; 50 meter kvar, backen passerad och jag kan knappt lyfta benen längre men föröker ändå spurta den sista biten. Mållinjen passeras vilket nog är en himla tur för benen kan inte leverera en meter till.
Jag faller ihop för att äntligen få vila de stackars benen och återigen hitta andningen efter den sista spurten.


Jag får veta att sluttiden på de 10.15 kilometrarna blev 39:46 vilket ger ett medeltempo på 3:55min/kilometer. Goda nyheter så här tidigt på säsongen som underlättar återhämtningen och framförallt indikerar att mitt tempo förbättrats trots minskad löpträning till förmån för mycket mer fokus på allsidig träning med spänst & Core-övningar framförallt på Maarits mördarpass på onsdagar samt F&S Hit-pass. Ett skönt besked då man aldrig riktigt vet hur olika träningsupplägg påverkar resultaten.

Dagens statistik


Resultat M40 klassen 10km
12361Anders Edvinsson1969Uppsala LK38:01100
12162Börje Holst1966Borlänge LK38:0295
12413Jonas Sandberg1973Team Skavsåret IF38:1092
12184Clarence Ärlebrink1970Långa Farbron och Lilla My38:1990
12105Magnus Bergkvist1973Uppsala LK39:0289
12436Mounir Touzani1969Hemlingby LK39:1488
12487Ulf Domanders1968Hemlingby LK39:4687
12398Jakob Hedberg1972Uppsala LK40:2286
12409Joakim Lindh1974Uppsala LK40:3885
124910Ulf Eriksson1974Huddinge AIS41:5584
124711Stefan Nilsson1972Vallentuna FK42:1183
123712Fredrik Wachsner1970Vallentuna FK42:4982
124413Patrik Persson1973Björklinge SOK44:2581
123814Hans Rimbe1966Vallentuna FK44:4680
124215Mats Jansson1968Björklinge SOK45:2179
124516Robert Sunnerberg1973Lövstalöt45:5878
121317Niclas Rehn1969Östhammar FI51:0477


Paleo

Är kosten en del av de förbättrade resultatet? Paleo-kosten är visserligen aningen nedtonad nu och paleo blandas numer med lite proteintillskott och även fil & kvarg till frukost ibland när tiden tryter. Vill absolut inte sluta med Paleo eftersom man mår så himla bra av det men det fuskas lite sådär lagom för att orka äta allt jag verkar behöva för att må bra.

Fuskar lite... Förutom igår då fusket eskalerade rejält då en rejäl vegetarisk lunch på Gävles Afrikanska restaurang kryddades med ett efterföljande wienerbröd och därefter en Semla. Ganska avlägset paleorekommendationerna men kändes bra just i det ögonblicket. Avsteget från Paleo följdes dock av att man mår sådär lagomt äckligt och kommer ihåg varför man vill ha en annan kost.

Dagens tävlingsfrukost lever i vilket fall efter Paleo. Har nu blivit sams med konsistens på Chia-frön och en blandning av frön, lime och vatten känns som en bra start på morgonen. Helgfrukosten blir lite lyxigare och dagens meny bjöd på både Chia-drink, Smoothie på (spenat, mango, ingefära, banan, kiwi, äpple + lite annat smått och gott) samt ägg & kyckling med spenat. med en sådan näringsmässig plattform är man nästan skyldig att prestera över förväntan.



En chia drink borde vara obligatorisk för alla löpare att testa. Kanske inte supergott men fullt acceptabelt och framförallt nyttigt och fullt av energi. Så här gör jag mina Chia frukostdrinkar som med fördel förbereds kvällen innan:
  • 2-3 matskedar Chiafrön i ett glas
  • Tillsätt 3dl vatten och rör om lite
  • Låt stå i 10 minuter
  • Rör om igen och ställ in i kylskåpet. Låt stå i minst 15 minuter men gärna över natten
  • Innan servering tillsätts juicen från en halv pressad limefrukt. Alternativt går det bra med 2-3 tsk citron/lime juice



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar