onsdag 24 september 2014

Mot sub-3 timmar vecka #3

Veckorna går i en rasande fart och träningen består fortfarande. Nu börjar  det kännas i kroppen att träningsdosen är högre än vanligt och framförallt att intensiteten i träningen har ökats. Stela ben och lite ömhet i vader och fötter är något som man får leva med om man ska dunderträna upp snabbhet på kort tid.

Vad som är roligt är känslan av att befinna sig i ett rus p.g.a. den hårda träningen, ruset är ibland nästan liknande alkoholeffekten. Verkar som att ökad träningsdos bygger en form av endorfinberoende i kroppen som det var länge sedan jag kände. Bra det ger motivation och underlättar att ge sig ut även när det känns tungt.

Vecka #3 har också varit den tuffaste hittills med 10 pass blandat enligt nedan:
  • 5 löppass (En tävling och en ultradistans)
  • 2 cykelpass
  • 2 simpass
Två höjdpunkter i veckan har varit stenhårda intervaller på 15*800 meter där jag tillsammans med Daniel Nilsson tillsammans peppa varandra att överprestera. Efter avslutat pass noterades att vi med några sekunder diff haft 3:40 tempo rakt igenom passet. Grymt roligt speciellt eftersom vårt initial fokus var att arbeta med hållningen framför fart. Nu visade det sig att vi orkade ha fart utan att tappa tekniken. Framsteg...

Den andra höjdpunkten som veckan bjöd på var söndagens ultra-traillöpning med start i Brattfors söder om Ockelbo och löpning efter Gästrikeleden mot Högbo ochsedan tillbaka till Brattfors. Den totala sträckan bjöd på 52 kilometers löpning efter ibland obefintliga stigar. Många bonuskilometrar samlades eftersom vi fyra som sprang är alla lika odugliga på navigering. Som löpare är det bara att tacka och ta emot för den samlade gruppens dåliga lokalsinne :-)




Vad ska man säga? En ultra passar otroligt dåligt in i min strävan att bli snabb. Men hur kan man säga nej till ett tillfälle att springa långt och ha skoj med bra vänner? För mig är det bara att gå tillbaka till min fråga: Varför springer jag? Eftersom svaret är att ha kul så prioriteras ha skoj över att följa planen mot att bli snabb. 
Förresten, med 52 kilometers löpning har benen fått smaka på att springa långt  och kommer förhoppningsvis tycka Frankfurt marathon är rena medeldistanssträckan.

Daniel köper kexchoklad och Cola i Högbokiosken istället för varm, god Gulaschsoppa som planen sade. Att Gruvstugan hade stängt var en "liten" miss i planeringen. Nåväl 36 kilometer gjorda och bara 17 km kvar


Ytterligare fartträning gavs i tisdag då jag återigen stod på startlinjen vid Valbo Skidklubbs terrängserien. Efter att ha nått upp till högre farter under träning är jag nu kaxig och trodde att jag skulle gå under 18 minuter på de 4:73 kilometrarna. Hela loppet kändes riktigt bra, faktiskt betydligt bättre än loppet för två veckor sedan. Döm då om min förvåning när tiden visade sig vara 2 sekunder sämre än föregående vecka! Nåväl, det finns ingen rättvisa i världen.

Som sagt förra veckan bjöd på en blandad kompott och framförallt en väldigt intensiv träning. Kommande vecka ser ut att bli betydligt lugnare då en hel del resande står på schemat då både Stockholm och Malta ska besökas.

Planeringen för vecka #4 blir därför anpassad  enligt nedan plan:
Måndag: Vila
Tisdag:    Löpning 15 kilometer med fartlek
Onsdag:   Intervaller Favorit i repris 15*800 meter. Den här veckan planeras ett lugnare tempo på strax över 4 min/km
Torsdag:  Simning Crawl innan jobbet
Fredag:    Vila
Lördag:    Kort löpning och bekanta mig med Malta
Söndag:   Simteknikträning med Gävle Triathlonklubb

Datum Träningsform Tid Sträcka Kommentar

2014-09-15 Löpning - Löpskolning 1:00:00
Löpteknik speciellt fokus på vrister upp samt teknik upp och ned för backe 
2014-09-16 Löpning 0:18:20 4.73 km Terrängserien deltävling #3 och den andra jag deltod i. Farten börjar finnas i kroppen känns det som även om jag inte förbättrade mig från förra veckan. Nåja jag hinner med en till tävling med mål att gå under 18. Bara att bita ihop...
2014-09-16 Löpning - Uppvärmning 0:30:00
Upp & nedjogg före efter Terrängserien
2014-09-17 Löpning 1:25:55 14.19 km
Intervaller på Gunder Hägg 15*800 meter med 2 minuters vila tillsammans med Daniel Nilsson. Passet är Janne jonsson patenterade metod för att köra intervaller med fokus på hållning. Tycker nog att vi fick in både snabbhet och hållning då vi orkade hålla ett jämnt tempo utan att bli alltför trött. Roligt pass!
2014-09-17 Löpning - Uppvärmning 0:15:00
Uppvärmning och jogg inför intervallpasset
2014-09-18 Cykling 1:24:13 41.1 km Gävle-Forsbacka-Sandviken-Gävle rundan. Kändes ganska lagom att trampa ur gårdagens intervaller idag
2014-09-19 Löpning 0:42:53 6.27 km Fredagsintervaller i Bolougnern med Hans o Göran 8*400meter med en minuts vila. tempo 3:40 min / km
2014-09-19 Simning - Crawl 0:40:06 1.4 km Morgonsimning på Fjärran
2014-09-19 Löpning - Uppvärmning 0:20:00
Nedjogg efter intervaller
2014-09-20 Cykling 1:49:30 57.2 km Boviksrundan med fokus på låg puls. Fungerade sådär när benen ryckte väg i bra fart på slutet. Får kategorisera det som cykel lågintensiv med fartlek :-)
2014-09-21 Löpning 6:11:44 51.01 km Dagens ultrapass avklarat. tempot var lugnt som sig bör och en massa prat och felval inavigeringen. Roligt hade vi definitivt!
2014-09-21 Simning - Crawl 1:05:00
Simning med triathlongänget. Hann lagom äta och duscha efter ultran och sedan vidare till bassängen
12 pass
15:42:41 175.9 km


Träningstyperna den sista månaden har fördelats enligt nedan. Ganska enformig träning med riktning mot löpning men målet är glasklart så löpningen måste ligga högt. Hade förstås önskat att jag haft disciplin och gjort core och styrketräning. Men man kan inte uppfylla allt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar