söndag 20 april 2014

Att bli med en blogg

Så där ja, då har jag slutligen blivit med en blogg något som jag funderat på över ett år men tröskeln att hitta ett bloggverktyg har tydligen varit alldeles för stort. Nåväl bättre sent än aldrig..
Så vad är det då man ska skriva om på en blogg? Min första tanke för ett år sedan var att  beskriva hur det kändes att få tillbaka motivationen till träning och återigen börja sätta mål och känna glädje vid träning. Min träningsmotivation träffade mig för ett år sedan och känns aningen inaktuellt även om startskottet blev ett ganska häftigt äventyr med en marathon från Mount Everest base camp. Den historien tar jag mig tid att beskriva i en senare post som en återblick från i en tid som varit.


Vad ska då en medelmåttig medelålders motionär  blogga om och vem tusan vill läsa det? Antal följare eller träffar per dag spelar  mindre roll för min del just nu och till att börja med blir det ett försök att för egen del komma ihåg min väg till att startlinjen på Ironman Kalmar. I den gamla världen vill jag minnas att man skrev dagbok i något som kallades papper och just dagboken var det hemligaste man ägde, det känns som om det var ett annat sekel vilket det ju faktiskt var. Dags för förändring och anpassning till nya tider och öppna den digitala publika dagboken får gälla även mig.

Min träningsdagbok blir nog ändå inte så publik trots allt för det finns nog inte något som faller in i den digitala anonymiteten som en blogg som inte ständigt föder följare med intressanta tankar och perspektiv som inspirerar och för detta ämne transpirerar för den delen.

Nåväl nog pratat härmed startas bloggen och som sagt startskottet gick för ett år sedan då jag en februarikväll satt och oroade mig för att jag inte orkade träna trots att anmälan till Stockholm marathon var inlämnad och klar. Så förmådde jag mig inte att ge mig ut i löparspåret för att träna. JAg behöver helt enkelt något annat mål som triggar och ger mig lusten tillbaka till löpningen.

När jag sitter och googlar runt på potentiella motivationshöjare hittar jag en länk till Tenzing Hillary Everest Marathon, WOW!!! Ett marathon med start på 5365möh. Kan inte finnas en bättre motivationshöjare tänkte jag och frågade min älskade fru om det var ok att jag sticker iväg tre veckor i maj på en resa till Nepal. Svaret var som ungefär som jag väntade mig det vanliga - Vad har du nu hittat på? Jag förklarade och fick förstås ett uppmuntrande åk iväg du...

Någonstans här började jag återfå motivationen och från Everest marathon och vidare mot nya utmaningar via Ultra-löpningsdebut och triathlondebut anmälde jag mig till detta års utmaning - Ironman Kalmar.

Sådär, det var lite bakgrund nu återstår bara att börja fylla på med lite tankar och utmaningar i resan mot Kalmar.

Väl mött i framtida blogginlägg.




   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar