Vill du bli en riktig cyklist? Kanske t.om. om du har åldern inne kan du kvalificera dig till en högt aktad MEMIL (Medelålders Man I Lycra) som retar vansinne på icke cyklister.
Om svaret är JA, då krävs det att du har koll på ett antal regler som gör att slipper gliringar och kommentarer från dina cykelkompisar.
Att se snygg ut är det viktigaste för en cyklist eller hur?
När det gäller cykling så kan den oinvigde eller nybörjaren tänka tankar som;
- Jag är inte bra nog för en fin cykel.
- Kan jag verkligen klä mig som ett proffs när jag är en medioker eller rent av dålig cyklist?
Sådana tankar är generalfel! Om du inte är bäst kan du ändå ha de bästa grejerna och flasha vid fikastoppen. Finns ingen övre gräns för cyklister när det gäller kostnad eller kvalitet. Viktigt att veta om du tvivlar.
Det är inte lätt att kunna alla koder inom olika sporter. För egen del tog det närmare 5 år innan jag ens tyckte att jag var tillräckligt bra för att använda en jersey, därifrån har resan skett gradvis mot att snart bli en riktig cyklist. Att inte platsa i snygga kläder är givetvis en tankevurpa! Du ska ha det bästa oavsett om du inte är bäst.
Är man inte bäst, ska man vara snyggast är en god utgångspunkt när du utrustar din garderob.
För att undvika att fler cyklister gör samma långsamma transition som jag gjort mot att bli cyklist så har jag samlat grundreglerna som ni "måste" förhålla er till. Kunskapen om dessa grundregler har samlats genom gruvliga övertramp, gliringar från medcyklister blandat med egna erfarenheter. Se till att ni inte gör samma misstag själva och gå igenom listan som följer och rätta till på de punkter där ni inte uppfyller kraven.
Listan som stilpolisen rekommenderar
Vilka kläder skall man ha?
Eftersom klubbkläder bör matcha cykeln så är givetvis tempohojen i samma kulör och min andra klubb Gävle Triathlons klubbdress passar utmärkt.
Cykeln
Förvånansvärt kanske, men har har du stor frihet att välja. Du kan faktiskt ha vilken cykel du vill. Den behöver inte ens vara av kolfiber. En retro stålram fungerar bra, en snygg aluminiumram fungerar alldeles förträffligt, men givetvis killar det lite extra av en modern kolfiberram.
Det viktiga med cykeln är att den är välskött och ren, sedan är det en smaksak hur den är byggd. Är du riktig säker cyklist så väljer du en snygg stålram bara för att impa på kolfiberåkarna.
Övrigt
Nedan bild och klädval är omtvistat. Är det ok att ha teamkläder utan att vara avlönad av teamet? För somliga är detta ett lika allvarligt brott som att ha Italiens flagga på kläderna utan att vara Italienare. Man kan dock i de flesta sammanhang komma undan med denna förseelse,
Lika viktigt som klädsel är din utstrålning. Oavsett hur trött, sliten du är så uppvisas en oberörd lugn fasad utåt. Apperance is everything!
OM du nu efter att läst denna stilguide råkar bryta mot någon regel så listas en straffskala för dig så ni förstår vidden av er överträdelse.
Det finns några regler som är allvarligare att bryta och vid överträdelse här kommer fashionpolisen sända er direkt i fängelse. Det absolut värsta som i alla avseenden sänder dig till buren är förstås lösa, fladdrande icke färganpassade kläder. Det enda sättet att klara dig ur en sådan situation är att bevisa du är BÄST. Du ska vara betydligt snabbare än alla andra i klungan och genom din klädsel visar du att att du "couldn't care less" av töntiga klädkoder. Om du inte når upp till den sista meningens prestation, då är det klädkoden som gäller
Akta dig med andra ord för att bryta mot följande regler
Länkar i ämnet (för fortsatta studier):
Övriga länkar i ämnet som kan hjälpa din cykling om vi ska kliva ur ämnet stil; Strategi Vätternrundan sub8
Om svaret är JA, då krävs det att du har koll på ett antal regler som gör att slipper gliringar och kommentarer från dina cykelkompisar.
Att se snygg ut är det viktigaste för en cyklist eller hur?
När det gäller cykling så kan den oinvigde eller nybörjaren tänka tankar som;
- Jag är inte bra nog för en fin cykel.
- Kan jag verkligen klä mig som ett proffs när jag är en medioker eller rent av dålig cyklist?
Sådana tankar är generalfel! Om du inte är bäst kan du ändå ha de bästa grejerna och flasha vid fikastoppen. Finns ingen övre gräns för cyklister när det gäller kostnad eller kvalitet. Viktigt att veta om du tvivlar.
Det är inte lätt att kunna alla koder inom olika sporter. För egen del tog det närmare 5 år innan jag ens tyckte att jag var tillräckligt bra för att använda en jersey, därifrån har resan skett gradvis mot att snart bli en riktig cyklist. Att inte platsa i snygga kläder är givetvis en tankevurpa! Du ska ha det bästa oavsett om du inte är bäst.
Är man inte bäst, ska man vara snyggast är en god utgångspunkt när du utrustar din garderob.
För att undvika att fler cyklister gör samma långsamma transition som jag gjort mot att bli cyklist så har jag samlat grundreglerna som ni "måste" förhålla er till. Kunskapen om dessa grundregler har samlats genom gruvliga övertramp, gliringar från medcyklister blandat med egna erfarenheter. Se till att ni inte gör samma misstag själva och gå igenom listan som följer och rätta till på de punkter där ni inte uppfyller kraven.
Listan som stilpolisen rekommenderar
Vilka kläder skall man ha?
- En tight jersey, det vill säga en cykeltröja, och cykelbyxor med en bra pad är basen. Grundregel när det gäller kläder är att de matchar cykelns färger
- Vita strumpor alternativt matchande till resten av dressen. Strumpor ska max sträcka sig 10cm över ankeln och matcha övriga färger i klädseln. Men som sagt, helst är de vita.
- Cykelhandskar är ok och givetvis matchar de den övriga klädseln
- Ben och armvärmare är tillåtet, däremot är det viktigt om benvärmare är på ska även armvärmarna sitta. Alltså inte tillåtet med endast ett av alternativen.
- Det är tillåtet att cykla med långa ärmar på tröjan och shorts men inte tvärtom.
- Skorna är givetvis av landsvägsmodell när man kör racer. Fördelaktigt om de har en övervägande vit färg.
- Löjligt överdesignande snabba solglasögon med obskyra former ska användas vid samtliga cykeltillfällen.
- Finns många dyra alternativ hos din cykelhandlare
- I klungan har samtliga medlemmar lika kläder, eftersom det är tillåtet att välja skor själv så väljer medlemmarna gemensamt vilken typ av skoöverdrag som ska användas.
- Benen är givetvis rakade, kombination lurviga ben och tighta kläder fungerar inte. Detta är inget ämne för diskussion och gäller oavsett könstillhörighet
- Inga namn, startnummer skrivs in på armar och lår. I värsta fall kan en cyklist då uppfattas som en triatlet vilket är ett mardrömsscenario.
Eftersom klubbkläder bör matcha cykeln så är givetvis tempohojen i samma kulör och min andra klubb Gävle Triathlons klubbdress passar utmärkt.
Givetvis matchar även tempohojen dräkten |
Cykeln
Förvånansvärt kanske, men har har du stor frihet att välja. Du kan faktiskt ha vilken cykel du vill. Den behöver inte ens vara av kolfiber. En retro stålram fungerar bra, en snygg aluminiumram fungerar alldeles förträffligt, men givetvis killar det lite extra av en modern kolfiberram.
Det viktiga med cykeln är att den är välskött och ren, sedan är det en smaksak hur den är byggd. Är du riktig säker cyklist så väljer du en snygg stålram bara för att impa på kolfiberåkarna.
- Regel #1: Cykeln vara putsad och fin
- Kedjan skall vara smörjd men inte kladdig.
- Däckets tillverkningsmärke skall sitta över ventilen
- Flaskställ sitter på ramen för att en cyklist inte ska förväxlas med en triatlet
- Inga ventilhattar över ventilerna ska sitta kvar.
- Detta var det sista jag lärde mig av stilpoliserna. Metall är snyggt! Herregud! Jag har åkt 15år med ventilhatt. Skam på mig...
- Sadeln ska liksom dina ben vara slät och hård
- Slangar, reparationssatser och verktyg förvaras i ryggfickor
Övrigt
- Solbrännan ska avslutas med rakbladsskarpa linjer vid lår och armar. Det visar att du är en passionerad cyklist som inte slösar bort soldagar på stranden. OBS: VIKTIGT!
- Formeln för minsta antal tillåtna cyklar lyder n+1. Finns alltså ingen övre gräns för antal cyklar
- Cykeln på biltaket bör vara dyrare än själva bilen som transporterar den
- Du får inte cykla med ear-plugs. Oseriöst och farligt!
- Inga klistermärken på cykeln!
- Cykelskor är gjorda för cykling, att gå med cykeln uppför branta backar är 'verboten'
- Ha alltid kreditkort eller cash i ryggfickan så att du kan stanna och fika
Nedan bild och klädval är omtvistat. Är det ok att ha teamkläder utan att vara avlönad av teamet? För somliga är detta ett lika allvarligt brott som att ha Italiens flagga på kläderna utan att vara Italienare. Man kan dock i de flesta sammanhang komma undan med denna förseelse,
Teamkläder utan att vara avlönad! Brott eller inte är frågan. OBS! Notera även brottet mot flaskregeln. Illa! |
Lika viktigt som klädsel är din utstrålning. Oavsett hur trött, sliten du är så uppvisas en oberörd lugn fasad utåt. Apperance is everything!
OM du nu efter att läst denna stilguide råkar bryta mot någon regel så listas en straffskala för dig så ni förstår vidden av er överträdelse.
Dagsböter
Mindre allvarliga förseelser som du kan klara dig undan med enbart dagsböter eller i bästa fall en skarp tillsägelse
- Omatchade strumpor
- Juniorrand på vaden. dvs. oljeavtryck efter kedjan
- Sadelväska alternativt annan förvaring på cykeln
- Stora omatchade vattenflaskor i flaskhållaren. Flaskan ska matcha cykeln och max vara 500-550 milliliter. Alltså inga 1 liters kolosser!
- Lortig kedja
- Långt hår som inte är uppsatt eller som fladdrar okontrollerat
- Otvättad cykel
Villkorlig dom
Här kliver vi upp ett steg i straffskalan och om du utsätter dig för några av nedanstående förseelser så riskerar att göra medcyklister upprörda. Åtgärda omedelbart om du känner igen dig!
- Hjälm med skärm när du cyklar racer
- Orakade ben. (På gränsen till fängelse)
- Rostig kedja
- Reflexer på fälgarna eller andra delar av cykeln
- Ringklocka på cykelstyret (eller någon annanstans för den delen)
- Bred stoppad sadel. Du har pads i dina byxor! Eller hur?
Gå direkt i Fängelse
Bild ovan innebär ett brott mot samtliga klädkoder |
Akta dig med andra ord för att bryta mot följande regler
- Lösa kläder, munkjacka, vanliga shorts, löparkläder, regnjacka. Allt som inte är Lycra
- Skärmar på cykeln
- MTB-skor när du cyklar landsvägscykel
- Pakethållare
- Löst hängande prylar och väskor hängande på sidan
Länkar i ämnet (för fortsatta studier):
- http://www.velominati.com/the-rules/
- http://jockehallman.blogspot.se/p/euro-cyclist-code-of-conduct.html
- http://www.cyclingplus.se/tips/ar-du-ratt-kladd/
Övriga länkar i ämnet som kan hjälpa din cykling om vi ska kliva ur ämnet stil; Strategi Vätternrundan sub8
Foton på cykeln tar du i ifrån alla vinklar så att du kan spendera timmar under vintern med att drömma dig tillbaka i sadeln |
Har man klättrat uppför en tyngre stigning är det givetvis viktigt med ett foto |
If you are out riding in bad weather, it means you are a badass. Period!
Hmm orakad i ansiktet. Det blir en anmärkning på det... |
Ovan bild visar ett totalt regelbrott; Eller är det bara uppkäftigt att sätta på kolfiberfälgar på en gubbracer? Cykeln stod vid Themsen och givetvis fångades den på bild för bedömning. Slutsats. Fälgarna är nog stulna, inte ok med andra ord.
Fantastiskt bra skrivet Ulf med ett leende naturligtvis så har jag varit en av de som "Klankat ner" på dig under våren. Men du har gjort hemläxan med betyget MVG.
SvaraRaderaPS. När ett du tar ett foto på en cykel så ska det tas med drivlinan mot kameran ;)
//Jocke
Ajdå! Då föll man på ytterligare en regel. Dagsböter borde vara påföljden på den :-)
SvaraRaderaÄr du riktig cyklist, och har mod såväl som mode, iklär du dig dessa stiliga alster som enda benkläder, och tar en tur till Furuvik för att hälsa på inne hos våra primatkusiner! http://www.aliexpress.com/item/Exellent-Quality-3D-Soft-Sponge-Pad-Underwear-Boxers-Shorts-For-Cycling-Bicycle-Free-Shipping/32329693767.html?spm=2114.40010408.3.28.dBsmMW
SvaraRaderahehe stiligt :-)
RaderaSnabb hoj! Bra att du vände bort drivlinan. Då missar den petige att kedjan är på lilla klingan. Inte OK vid fotografering :-)
SvaraRaderaJa jäklar Arvid! Det gäller att vara noga med detaljerna. En sådan juniormiss borde ge villkorligt ;-)
SvaraRadera