söndag 23 november 2014

Ketchupeffekten, inte längre mållös...

Rätt vad det är så händer det, rena ketchupeffekt! Toppar & dalar
i motivationens berg & dalbana
Först händer ingenting, därefter ingenting alls sedan ingenting igen men därefter helt plötsligt så öppnar sig nya anledningar att på nytt motivera sig att ge sig ut i spåret, simma det där extra passet och bygga styrka i bålen etc.
Jag kan lugnt säga att tiden efter Frankfurt Marathon har jag spenderat betydligt mer tid med mina vänner på Untappd (Öl app) och som kringresande konsult utan träningsskor i bagaget, i jämförelse med tid jag lagt på träning.
För mig är det viktigt att ha mål att arbeta mot som ger den där lilla kicken. Något att ta fram när det inte är bara roligt. Ett mål som kan användas för att frammana känslan av ett lyckat lopp när det känns tungt att klä på träningskläderna. Ni vet känslan där kroppen värker, benen är slutkörda och ändå känner ni er mer levande än någonsin.

En olycka kommer sällan ensam om man kan kalla det missade målet i Frankfurt som olycka. I vilket fall kom som salt i såret att jag inte vann en av utlottningsplatserna till en Norseman 2015. Det ledde till att motivation rann bort och jag förvandlades snabbt till en soffliggare de luxe.
Jag kan tala om att den fart som nya (o)vanor färdas i är orättvist mycket snabbare än den tid det tar att bygga sunda vanor.

Det har nu gått 4 veckor sedan Frankfurt och under tiden tiden har jag endast samlat tre korta löppass och två simpass. Dessutom har av föregående anledning bloggen fört en sömnig tillvaro. Det har helt enkelt inte funnits något att rapportera.

Men nu är det nya bullar som gäller. En weekend i Oslo och en löptur med Jamie runt Bygdøy med efterföljande löpsnack fick poletten att ramla ned igen och vips! Där stod motivationen åter igen på dörren och nu är jag beredd på att förbereda nya spännande mål att slutföra under 2015, för nu finns en plan.

Som inledande lopp för säsongen verkar det bli Dead Sea Ultra Marathon i Jordanien: Har alltid velat besöka Döda havet och nu passar det så bra att jag kan avsluta en ultramarathon precis vid strandkanten till Döda havet. Hoppas att inga sår har slitits upp under loppet så att ett bad direkt efter målgång inte blir en svidande upplevelse med salt i öppna sår.

Efter att kommit fram till att Dead Sea Ultra skulle vara ett lämpligt lopp bokades även av bara farten Ironman Mallorca. Låter lockande att få ta sig an Mallorcanska vägar. Ett aningen varmare alternativ till Norseman.

Nåväl, planering för tävlingssäsongen 2015 ser inte så dålig ut och bör nog kunna fylla motivationsskålen tillräcklig, redan nu ser listan på större lopp ut som nedan:


Inga giltiga ursäkter kvar alltså, nu gäller det att säkerställa och planera förberedelserna så att utmaningarna 2015 blir angenäma upplevelser med resultat som jag kan vara nöjd med. Nedan film från IM Mallorca 2014.


Kanske det ändå varit nyttigt att ta ett break, nu har kroppen vilat och det finns plats för att lägga in några mentala mål och fysiska utmaningar.

Jag har dessutom hunnit gjort något så ovanligt för min del som att ge mig ut på en kort långsam vandring utan packning. Jag tog en helg och hälsade på min dotter i Bolzano Bozen där vi tillsammans med den familj hon bor hos tog en kortare vandring i Syd-Tyrolen. Med på vandringen var på Italiensk manér hela släkten och en god lunch intogs på ett av värdshusen. Ja, det fungerar att vandra utan tält och mygg verkar det som.

Som av en händelse var en ultralöpare med på turen och även här planterades tanken på ett återbesök då det går en ultra-trail tävling i området. 100 km och 5000 höjdmeter låter nästan för bra för att vara sant. Ja så sant, det kan gå fort mellan toppar och dalar.

Att intresset för Ultralöpning ökat visar sig verkligen då man hela tiden träffar ultralöpare som tipsar om roliga utmaningar. I vilket fall känns det skönt att vara tillbaka i matchen och som en bonus har även hustrun börjat fundera på om inte 2015 ska bli året för hennes marathonpremiär. Verkar bli ett spännande år som ligger framför.

Vandring i Sydtyrolen, mycket trevligt
men framförallt bekvämt

Snabbt stopp i Milano. Självklart togs tillfället i akt att snurra vänster häl runt tjurens kulor.
Ska betyda tur i livet och kanske är det just därför jag har ökad motivation.
Testa själv i Galleria Vittorio Emanuele II.

Moa kollar in Ötzi - ismannen. Föga anade Ötzi att han skulle vara
med i en blogg

2 kommentarer:

  1. Ser att du har plats kvar för Hornindal i Juli i ditt schema!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha.. Det har du rätt i Daniel, låter spännande. Ska kolla upp det

      Radera