söndag 3 januari 2016

Cykling Ocean Drive, Florida

Semester, sol och vila i Deerfield Beach... Nej; Det passar inte alls! Är man på en ny ort ska den givetvis utforskas på sadeln, så fick det även bli när julen firades i Florida. Jag och dottern Emelie tröttnade på strandhänget och hyrde en varsin cykel för att upptäcka Florida på ett bättre öppnare vis där man får känna dofterna,  höra ljuden och vara en del av miljöerna. När man åker bil slukar man bara mil, på cykel däremot är man en del av omgivningen och får en förstärkt upplevelse samtidigt som man slukar mil.

Vi hyrde ett hus i Hilsboro norr om Fort Lauderdale, strax bredvid vid Deerfield beach där det förstås finns en cykelaffär som hyr ut cyklar.  Utgångspunkten blir därför Deerfield Beach och vi ställer siktet norrut mot Palm Beach; Rutten söderut mot Miami där är trafiken tätare. Eftersom vi har inte lust att stanna vid trafikljus och trängas med bilar så får det bli norrut. Vi vill cykla!

Sträckningen Hillsboro - Palm Beach och tillbaka. Med lunch-stoppet i Lake Worth blev sträckan ca. 11 mil
Florida är platt. Om jag räknat höjdmeter så fick vi nog ihop sammanlagt 5 klättrade metrar under hela cykling på totalt 11 mil. Vinden kommer oftast från havet så även om det blåser påverkar det inte cyklingen nämnvärt. Upplagt för en skön cykeltur med andra ord.

Efter Ocean Drive finns på nästan hela sträckan markerade cykelbanor som delar av bilarnas körbana med cyklarnas fil. Det fungerar fantastiskt bra! Trafiken i Florida visar stor respekt för cyklister och på de ställen där körbanan delas med bilar håller bilarna avstånd med marginal. Det finns även skyltar som påminner bilisterna om att det ska visas hänsyn till cyklister, något som de också gör både med tanke på hastighet och avstånd.
 
Eftersom cyklingen är lätt, vägarna mestadels väldigt raka och trafiken känns säker så finns det gott om tid att se sig om i landskapet. Här finns de mest fantastiska hus som har botaniska trädgårdar, vi passerar golfbanor, mindre samhällen och stränder. På vissa ställen är cykelbanan bred och det går bra att cykla två i bredd och prata utan att störa trafiken. Vi tar det lugnt och äter mil efter mil tills vi passerat Palm Beach och inser att vi är hungriga. Akut hungriga!



Var ska vi äta? Vi vänder och åker igenom Palm Beach och ser några ställen, men det känns inte helt rätt med två svettiga cyklister som stiger in på cafeet mellan Rolex och Ptrada affären. Vi fortsätter och inser att det inte är alltför många lunchställen, förutom vad som ser ut som finare klubbar och golfbanor.

Nu börjar det kännas angeläget med mat och dryck. Det är över 30 grader varmt, vi har hungriga magar och den ½ liter vätska vi tog med är slut för länge sedan. Ingen restaruang i sikte; Det blir 20 kilometers cykling innan vi till sist svänger ifrån Ocean Drive in mot Lake Worth för att äta. Då kommer nästa problem; Välja rätt restauarang problemet! Här finns det många alternativ och alla verkar bra. Sea-food, kött, pasta, vegan mat, burgare. Vi är hungriga men kan inte bestämma oss. Vilket öde! Till sist fastnar vi för ett relaxat ställe som heter Daves Last Resort. De har allt! Törstiga som vi är tar vi in vatten och läsk och tömmer både innan vi har beställt maten. Tur då att man är i staterna där gratis refill på läsk är standard.

Nu intas en god lunch, jag kunde inte motstå kycklinvingarna och Emelie faller för burgaren. Energi och protein tillräcklig för att ta oss de sista 3 milen tillbaka till cykeluthyraren.


Fakta Cykeluthyrning Deerfield
Det finns en massa cykeluthyrare i och runt Miami, Fort Lauderdale. Eftersom vi bodde i området runt Deerfield Beach hyrde vi våra cyklar på Bicycle Generation. Här fick vi fräscha Specialized cyklar, visserligen med aluminiumram men vårt mål med cyklingen är inte att sätta rekord. Vi vill helt enkelt ha en skön tur och då dög materialet mer än väl.
Kostnad: 35 dollar per cykel betalade vi. Då ingick även hjälm. Cykelturer: Eftersom det kan vara en del trafik i området kring Fort Lauderdale och Miami och vi ville undvika onödiga stopp vid trafikljus så valde vi att cykla norrut mot Palm Beach vilket verkade vara ett bra val.
Address cykeluthyrare:
Bicycle Generation 
Adress: 1346 E Hillsboro Blvd, Deerfield Beach, FL 33441, USA
Webbplats: http://bicyclegeneration.com/

Givetvis ingick en god lunch. Daves Last Resort i Lake Worth blev matstoppet


För er cyklister som ska till Florida rekommenderar jag verkligen att ni tar en eller ett par dagar ledigt från stranden och ger er ut på vägarna. Enkel cykling, säker trafik och en hel del sevärdheter efter vägen gör cyklingen till en fin upplevelse. Se filmen tidigare i denna post så ser ni ungefär vad som väntar er efter kuststräckan och Ocean Drive.

God Tur!

Utsikten från Daves last resort, får tänka på palmer på trainern i källaren ett tag till
Två punkter hanns inte med på min lista över saker att göra i Florida. Jag hade tänkt gå på en sån där super gospel, baptistkyrka där folk svimmar, sjunger och hamnar i extas. Det hade varit roligt att få uppleva. Jag ville dessutom utveckla mitt nya intresse för kite surfning och surfa. Men det hanns inte med och får stå kvar på listan till nästa USA-besök. Hann dock prata med några kitare och inspireras




Skönheteni cykelaffären som fick på kvar i varma Florida

En mugglare i familjen!

I cykelaffären där vi hyr cyklarna står en kolsvart Specialized Aero uppställd, det blir kärlek vid första ögonkastet och även en intressant diskussion med en kille i butiken. Jag blir helt övertygad om att en sådan här cykel måste vara värd varenda krona, långt innan jag ens frågat om priset. Jag är såld långt innan frågan om priset dyker upp. Efter lite prisdiskussioner där jag prutat ca. 700dollar kommer vi överens om att en sådan här cykel bör hamna på 6900 dollar inklusive bikefit och boxad för transport till Sverige. Katschooong! Cykeln är som gjord för mig! Ska bara diskutera saken med Maria, vilket inte bör vara något problem...

Säljpitcharna föds en efter en i bilen hem; Det här kan bara gå bra! MEN! Jag upptäcker till min chock att jag har en mugglare i familjen! Maria tycker de fashionabla priset inte alls är ett fynd, dessutom påminner om att jag kör triathlon och inte landsvägscykling och varför ska jag köpa en till cykel när jag redan har två i källaren? Sen kommer argumentet att jag inte ens är anmäld till ett lopp i sommar och har heller inte en klar plan vad och vilka lopp jag ska göra, ens vilken sorts lopp. Men sälj en av cyklarna hemma först så kan du fundera på en ny sen är Marias dom över hur familjeekonomin ska fördelas...

Jag börjar sakna kompisarna i triathlonklubben.. Har svårt att tro att någon där skulle komma med sådana  horribla och omotiverade argument. Men efter en anings funderande börjar argumenten låta ganska motiverade och jag lägger tillfälligt ned planerna på en ny cykel. Jag ska nog åtminstone hitta en utmaning som motiverar inköpet och framförallt höja min egen prestationsnivå för att inte behöva cykla med den snabbaste cykeln men bli ikappkörd av snabba cyklister med mediokra cyklar. 

Men man kan väl alltid drömma och videon nedan får jag återkomma till när benen är starka nog för att driva cykeln som grabben i filmen nedan.

  

Men allt har ett slut och vårt sista dygn bodde vi på Miami Beach där det nya året firades in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar