fredag 22 maj 2015

Löpning i Hyde Park


Är du på väg till London? Glöm då inte att packa löparskorna och ge dig ut på en löptur i Hyde Park.

Jaså, varför då tänker du?

Vilopaus vid Speakers Corner
För att här kan du njuta av fina löpvägar, vackra miljöer och förstås minglet med människor från Världens alla hörn. En känsla av att befinna sig i Världens center. Hmm... Sa jag inte det i Amman också, nåja det finns många "Center of the World" :-)

I mitt schema för Londonbesöket är det inskrivet ett 10km lopp i området kring Wembley vilket jag verkligen såg fram emot samt Rugby på Twickenham Stadium. Men på vägen mot Wembley möter jag dilemmat, det finns enligt Google ett till 10km lopp som dessutom arrangeras i Hyde Park med start 09:30. Kl. är nu strax före 9; Jag borde hinna om jag springer dit.

Sagt och gjort; Hoppar av bussen, börjar springa. Inte ofta man har ett race till racet men så är det nu. Löpningen går i riktningen tillbaka mot Hyde Park men min något sent vaknande självinsikt inser ganska snabbt, som vanligt har jag överskattat min förmåga att springa fort och dessutom underskattat avståndet till Hyde Park utifrån nuvarande plats. Dålig kombination om man har ambition att komma i tid. Jag hinner som du förstår inte fram till starten och missar båda loppen. Fasen! Jag som packat med Svenska Landslagströjan och allt; Den som gapar efter mycket...

Nåja, inte så farligt. Jag står i Hyde Park, det är två veckor kvar till Stockholm Marathon vilket gör att det passar bra i tiden för ett sista långpass. Planen ändras och istället för att springa snabbt och tävla så blir det att springa långt och uppleva.

Att springa ett varv runt Hyde Park blir ca. 7km så för att få ihop ett långpass krävs det några varv, något som inte alls upplevs som ett problem då antalet vägar är i princip obegränsade och vilken väg du än väljer så finns det något fint att titta. Är det inte statyer, monumen, träd så är det folk. Det blir helt enkelt inte tråkigt. På bilden bredvid ser du mitt snirklande i parken som till sist blev 25km. Perfekt sträcka för ett avslutade långpass inför marathon. I slutet av posten finns fler bilder på vad du möter under löpturen i Hyde Park.

Cykla i London

För resterande vecka är  planen att köra intervallpass och arbeta med fart, men då kommer ett nytt hinder. Jag hyr en av de många cyklar som står uppställda runt stan och ger mig ut på upptäcktsfärd på sadeln. Något som ter sig så roligt att löpningen ställs in i veckan till förmån för att upptäcka London.

Hyrcykelsystemet är väl utbyggt och det finns många cykelställ där du kan hämta och lämna cykeln. Systemet fungerar så att du betalar 2pund med ditt kreditkort och därefter får du cykla hur mycket du vill i perioder om 30 minuter under 24h. Du kan förstås hyra längre vilket säkert ger billigare dygnskostnad.

Under de 24h du nu betalat kan du ta och lämna cykeln vart som helst i något av de utplacerade cykelställen och cykla i perioder om 30min. Cyklar du under et pass längre tid än de 30 minuterna blir kostnaden 2 ytterligare pund för varje ny halvtimme. Men antagligen vill du stanna på en massa ställen så det är sällan turerna blir längre än 30 min i taget.

Trafiken i London är relativ snäll mot cyklister, på vissa ställen är hastigheten hög men jag upplever att bilisterna håller bra avstånd och visar respekt mot oss oskyddade cyklister. Vänstertrafiken är något som du vänjer dig med snabbt så det är heller inget problem. Bara att cykla på med andra ord och uppleva London från cykeln.

Förutom cykling löpning hanns det även med både arbeten och andra nöjen. Den största upplevelsen var nog ändå att London Symphony Orchestra spelade live i en open Air konsert på Trafalgar Square. Enormt vackert och mäktigt. Till och med så mäktigt att de överträffade mötet med The Stig från Top Gear :-)

Nu blir det en vecka med några löppass på 7-8 kilometer där jag ska försöka få upp farten samt ett Yoga pass. Borde ge bra grund för Stockholm Marathon på lördag.

The Stig möter sin överman...


London Symphony Orchestra håller open air konsert på Trafalgar Square. Mäktigt!


Jag och Albert, det är jag i Sverigetröjan...

Albert Hall monumentet


Prinsessan Dianas minnesfontän är en fin plats att besöka

Royal Albert Hall

Det som är skönt med att springa är att man hinner se så mycket

Promenadstråket är som gjort för korta intervaller

Vaktparaden passerar








Lugn och stilla kvällscykling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar