söndag 20 december 2015

Löpning Gästrikeleden - Gävle till Högbo

Årets antagligen sista långpass blev en riktigt skön runda tillsammans med Anton, Mattias och Ilpo från triathlonklubben. Sträckningen gick från Höjersdal i Gävle ut på Gästrikeleden med målet att nå Högbo Bruk, ca. 3mil västerut och där dricka en välförtjänt kopp kaffe med tillhörande kanelbulle. Dagen till ära bjöd vädret på en strålande oktoberdag. Öh, Näh, just det! Det är 4 dagar innan julafton och december. Hmm... Vad händer egentligen med vädret? Nåväl +8 grader varmt och en lågt hängande nästan värmande sol utan vind.

Med sådana förutsättningar kan det bara bli en bra löpardag. Dags att börja springa!

Gästrikeleden ringlar sig mot Högbo Bruk
Ilpo och Mattias satte tempot till 5min/km, jag och Anton accepterade och hoppades på det bästa. För min egen del har det varit lite si och så med löpningen den sista tiden och när man inte har kontinuiteten i löpträningen kan kroppen överraska till det sämre. Men idag gick det bra!

Apropå bra; Positivt är också att Gästrikeleden har blivit förvånansvärt löpvänlig. Kanske kan man tacka enduroåkarna som håller stigen öppen, eller så är det helt enkelt en massa folk som börjat använda leden. Sträckan mellan Gävle Högbo är riktigt bra utmärkt med orange färgmarkeringar och ett avstånd mellan markeringarna så att man aldrig behöver fundera på om man tappat bort sig. Jag vet inte hur många gånger tidigare år som jag tappat bort leden och virrat omkring för att leta ledmarkeringar. I och för sig en kombination av dåligt märkta leder tillsammans med mitt usla lokalsinne, Men nu tvivlar jag på att ens jag kan komma vilse då markeringarna är tydliga. Tack för det ni som arbetar med leden!

Vi håller nästan utsatt tempo, men hinner ändå prata och avhandla en hel del under turen. Som tur är blir ingen riktigt trött och Högbo närmar sig med stormsteg. Med några kilometer kvar försvinner Ilpo i en spurt, vi andra avvaktar. Sista hundra metrarna sticker Anton och Mattias medans jag själv moget håller det planerade tempot. Vad är det som händer? Jag bangar för en spurt! Håller jag verkligen på att bli gammal på riktigt nu?

Nåväl, Nedan hittar ni en film om dagens löptur i ett riktigt fint (oktob/decemb)erväder. Vad kan vara bättre uppladdning inför julen.




Allting här i livet är relativt; Jag brukar tänka när jag cyklar på Drottninggatan på morgonen att det är fint med julbelysningen som hänger över gågatan. Det kommer nog te sig en aning fattigare i fortsättningen efter att min dotter skickat en filmsnutt om julpyntet i San Mateo där hon bor. Där har dom inte köpt konceptet Less is more.

God Jul allesammans!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar